Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

870
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

488
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی معیارها و شاخص های مقایسه دانشکده های ارایه دهنده رشته های کاردانی علوم پیراپزشکی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 86 | صفحه پایان 94

چکیده

 زمینه: بررسی وضعیت ارایه خدمات آموزشی در رشته های علوم پزشکی می تواند با شناسایی نقاط قوت و ضعف, برنامه ریزان را در جهت ارتقای آنها یاری نماید.هدف: این مطالعه به منظور طراحی معیارهای آموزشی برای رتبه بندی آموزشی رشته های کاردانی علوم پیراپزشکی شامل علوم آزمایشگاهی, اتاق عمل, تکنولوژی پرتوشناسی, هوشبری, تکنولوژی پرتودرمانی, طب هسته ای و فوریت های پزشکی در مقطع کاردانی در ایران, صورت گرفت.روش کار: با تشکیل کمیته تخصصی و با بررسی استانداردهای آموزش پزشکی و معیارهای طرح های رتبه بندی در جهان, معیارها و شاخص های هماهنگ با وضعیت آموزشی رشته های فوق در ایران, طراحی شد. وزن معیارها با روش  گروه ـ اسمی تعیین شد. از هر دانشکده نماینده ای معرفی شد تا اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کند. اطلاعات جمع آوری شده با بازدید از دانشکده ها تکمیل گردید. سپس امتیاز هر دانشکده در هر معیار محاسبه شد.یافته ها: مجموع 42 معیار و شاخص در قالب یک نمودار شاخه درختی مرتب شدند. وزن سرشاخه های اصلی این نمودار شامل معیارهای کنکور سراسری (2 درصد), اعضای هیات علمی (18 درصد ) و امکانات و تجهیزات (20 درصد ) در زیر مجموعه درون دادها؛ معیارهای مدیریت با وزن 5/40 درصد و سیستم حمایتی و مشاوره ای با وزن 5/4 درصد در زیر مجموعه فرآیند و معیارهای دانشجویان و تالیفات اعضای هیات علمی به ترتیب با وزن 9 و 6 درصد در زیر مجموعه برون دادها قرار گرفتند.نتیجه گیری: با انجام این طرح, نقاط قوت و ضعف ارایه خدمات آموزشی در رشته های علوم پیراپزشکی مشخص شده و به عنوان الگویی عملی برای اصلاح و ارتقای کمی و کیفی, در اختیار برنامه ریزان و مسوولان قرار گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، آیین، مجتهدزاده، ریتا، و کشاورز، حسین. (1385). طراحی معیارها و شاخص های مقایسه دانشکده های ارایه دهنده رشته های کاردانی علوم پیراپزشکی در ایران. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 3(2)، 86-94. SID. https://sid.ir/paper/116878/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی آیین، مجتهدزاده ریتا، کشاورز حسین. طراحی معیارها و شاخص های مقایسه دانشکده های ارایه دهنده رشته های کاردانی علوم پیراپزشکی در ایران. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1385؛3(2):86-94. Available from: https://sid.ir/paper/116878/fa

    IEEE: کپی

    آیین محمدی، ریتا مجتهدزاده، و حسین کشاورز، “طراحی معیارها و شاخص های مقایسه دانشکده های ارایه دهنده رشته های کاردانی علوم پیراپزشکی در ایران،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 3، no. 2، pp. 86–94، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116878/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا