مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,320
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

747
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سوالات امتحانی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر ساختار سوالات چند گزینه ای درسال 1386

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 138

چکیده

 زمینه و هدف: ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بخش مهمی از فرآیند آموزشی است و برای تحقق آن از آزمون استفاده می شود. استفاده از سوالات چند گزینه-ای به  عنوان یک روش آزمون عینی, متداول ترین روش ارزشیابی دانشجویان می  باشد. این مطالعه با هدف بررسی سوالات امتحانی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور صورت گرفت.روش کار: در این مطالعه توصیفی سوالات امتحانی 197 عضو هیات علمی غیر بالینی دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از چک لیستی که حاوی اطلاعات فردی, ویژگی های سوالات امتحانی و همچنین موارد تطبیق سوالات چند گزینه ای با قواعد طراحی این گونه سوالات بود, جمع آوری گردید.یافته ها: نتایج نشان داد 8.1 درصد از اعضای هیات علمی از سوالات انشایی, 55.32 درصد از سوالات عینی و 36.54 درصد به صورت ترکیبی از سوالات انشایی و عینی استفاده کرده بودند. از مجموع 5208 سوال چند گزینه ای مورد بررسی, 64.96 درصد, فاقد هر گونه اشکال ساختاری بودند. بیشترین فراوانی اشکالات ساختاری در سوالات شامل مشخص نبودن و یا عدم وضوح هدف در ساقه سوال (15.94 درصد), استفاده از افعال منفی در ساقه سوال (12.22 درصد), استفاده از عبارت های «همه موارد» یا «هیچ کدام» در گزینه ها (10.85 درصد) و بکار بردن جای خالی در اول یا وسط ساقه سوالات (10.41 درصد) بود. حدود 90 درصد سوالات چند گزینه ای در حیطه دانش یعنی تاکسنومی I بود.نتیجه گیری: با توجه به اهمیت ارایه سوالات استاندارد و منطبق با قواعد طراحی سوالات چند گزینه ای در برگزاری آزمون های مناسب, بازبینی مستمر سوالات امتحانی و برگزاری دوره های آموزشی طراحی سوالات امتحانی توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکورنیا، عبدالحسین، خسروی بروجنی، آذر، مظفری، علیرضا، و الهام پور، حسین. (1388). بررسی سوالات امتحانی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر ساختار سوالات چند گزینه ای درسال 1386. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 6(2)، 129-138. SID. https://sid.ir/paper/116881/fa

    Vancouver: کپی

    شکورنیا عبدالحسین، خسروی بروجنی آذر، مظفری علیرضا، الهام پور حسین. بررسی سوالات امتحانی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر ساختار سوالات چند گزینه ای درسال 1386. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1388؛6(2):129-138. Available from: https://sid.ir/paper/116881/fa

    IEEE: کپی

    عبدالحسین شکورنیا، آذر خسروی بروجنی، علیرضا مظفری، و حسین الهام پور، “بررسی سوالات امتحانی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر ساختار سوالات چند گزینه ای درسال 1386،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 6، no. 2، pp. 129–138، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116881/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button