مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,433
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

877
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارایه مدل ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ در بیمارستان های دولتی ایران

صفحات

 صفحه شروع 130 | صفحه پایان 137

چکیده

 مقدمه: با توجه به اهمیت کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستانی بر افزایش برون دادهای مطلوب سلامتی و عدم وجود سیستم ارزیابی معتبر جهت مشخص و پیاده سازی استراتژی های مورد نیاز برای ارزیابی پیشرفت ها در زمینه کیفیت این خدمات, پژوهش حاضر با هدف تعیین و ارایه مدلی برای تبیین نقش و اهمیت مولفه های مورد نیاز جهت ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان های دولتی ایران انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع کمی- کیفی بود که در دو بخش کلی انجام گرفت. در بخش اول با استفاده از مصاحبه اکتشافی با 11 نفر از متخصصان (6 نفر از متخصصان عرصه بهداشت و درمان و 5 نفر از متخصصان صنعت هتل داری) و بررسی ادبیات پژوهش, مهم ترین مولفه های ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان های دولتی استخراج شد. در بخش دوم, داده های حاصل از بخش اول جهت تدوین مدل ارتقای خدمات هتلینگ بیمارستانی مورد استفاده قرار گرفت و متغیرهای طراحی پرسش نامه پژوهش آماده گردید. مدل از طریق نظرات متخصصان و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. داده های مورد نیاز برای تحلیل عاملی از طریق توزیع پرسش نامه مذکور میان 960 نفر از بیماران و کارشناسان و متخصصان 10 بیمارستان سطح کشور جمع آوری گردید. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تاییدی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: 11 بعد با ارزش ویژه بالاتر از یک شامل «بعد فیزیکی, عملکردی, اقتصادی, انسانی, خدمات رفاه عمومی و بالینی, ایمنی, فرهنگی, شناسایی پرسنل و راهنمای بیمار و خدمات مراقبتی» شناسایی شد. برازش به دست آمده بسیار نزدیک به یک بود که بیانگر قوت تک بعدی بودن مدل بود. بر اساس تحلیل عاملی تاییدی, ابعاد عملکردی و شناسایی پرسنل به ترتیب با ضرایب 0.953 و 0.779, بیشترین و کمترین تاثیر را در ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستان های دولتی ایران داشتند. نتیجه گیری: به منظور بهبودی وضعیت هتلینگ بیمارستان های ایران, ضمن توجه به کلیه ابعاد 11گانه, لازم است بعد عملکردی مورد تاکید بیشتری قرار گیرد و در برنامه ریزی های هتلینگ, کیفیت فنی خدمات سلامت محور مورد بررسی قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیرزادی، سیدمجید، رییسی، پوران، نصیری پور، امیراشکان، و طبیبی، سیدجمال الدین. (1396). ارایه مدل ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ در بیمارستان های دولتی ایران. مدیریت اطلاعات سلامت، 14(3 (پیاپی 55) )، 130-137. SID. https://sid.ir/paper/121736/fa

    Vancouver: کپی

    شیرزادی سیدمجید، رییسی پوران، نصیری پور امیراشکان، طبیبی سیدجمال الدین. ارایه مدل ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ در بیمارستان های دولتی ایران. مدیریت اطلاعات سلامت[Internet]. 1396؛14(3 (پیاپی 55) ):130-137. Available from: https://sid.ir/paper/121736/fa

    IEEE: کپی

    سیدمجید شیرزادی، پوران رییسی، امیراشکان نصیری پور، و سیدجمال الدین طبیبی، “ارایه مدل ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ در بیمارستان های دولتی ایران،” مدیریت اطلاعات سلامت، vol. 14، no. 3 (پیاپی 55) ، pp. 130–137، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/121736/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا