مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,963
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

226
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ساختار سوال های چند گزینه ای آزمون دستیاری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

صفحات

 صفحه شروع 491 | صفحه پایان 502

چکیده

 زمینه و هدف: آزمون های چند گزینه ای رایج ترین روش ارزشیابی دانشجویان در مراکز آموزش عالی به ویژه در دانشگاه های علوم پزشکی می باشند. این نوع سوال ها اگر به دقت و مطابق با قواعد آزمون سازی تهیه شوند وسیله معتبری برای ارزشیابی دانشجویان خواهند بود. این پژوهش با هدف بررسی ساختار سوال های چند گزینه ای آزمون دستیاری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1386 انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی - مقطعی تعداد 2400 سوال چند گزینه ای آزمون دستیاری از لحاظ ساختاری و همچنین طبقه بندی سطح های شناختی مورد بررسی قرار گرفت. تک تک سوال های آزمون, یک بار مطابق با یک چارچوب تدوین شده توسط کارشناسان مشتمل بر 15 بند, از نظر رعایت قواعد آزمون سازی, و یک بار نیز از نظر سنجش فرایندهای پیچیده ذهنی و قدرت تفسیر و حل مساله مطابق با طبقه بندی بلوم مورد ارزیابی قرار گرفته و تعداد خطاهای ساختاری سوال ها و همچنین تعداد سوال های با توکسونومیI ,II  و III تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی, میانگین و خطای معیار استفاده شد.یافته ها: از 2400 سوال چند گزینه ای مورد بررسی, تعداد 402 سوال (16.8 درصد) دارای اشکال های ساختاری بودند. بیشترین فراوانی اشکال های ساختاری عبارت بودند از: عدم رعایت نکته های دستوری در ساقه و گزینه ها (20.4 درصد), استفاده از فعل های منفی در ساقه سوال (18.4 درصد) و عدم رعایت طول گزینه ها (18.4 درصد). فقط در 28 درصد سوال ها فرایندهای پیچیده ذهنی و قدرت تفسیر (تاکسونومیII  و III) مورد سنجش قرار گرفته بود. در71.9  درصد سوال ها فقط محفوظ های فراگیر (تاکسونومی I) سنجش شده بود.نتیجه گیری: سوال های چند گزینه ای آزمون دستیاری دارای اشکال های ساختاری بوده و عمدتا در سطح های پایین شناختی تهیه شده اند, این نتایج نشان می دهد که سوال های این آزمون نیاز به بازنگری و تحول دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکورنیا، عبدالحسین، مظفری، علیرضا، و خسروی بروجنی، آذر. (1388). بررسی ساختار سوال های چند گزینه ای آزمون دستیاری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. مجله علمی پزشکی جندی شاپور، 8(4 (مسلسل 63))، 491-502. SID. https://sid.ir/paper/12262/fa

    Vancouver: کپی

    شکورنیا عبدالحسین، مظفری علیرضا، خسروی بروجنی آذر. بررسی ساختار سوال های چند گزینه ای آزمون دستیاری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. مجله علمی پزشکی جندی شاپور[Internet]. 1388؛8(4 (مسلسل 63)):491-502. Available from: https://sid.ir/paper/12262/fa

    IEEE: کپی

    عبدالحسین شکورنیا، علیرضا مظفری، و آذر خسروی بروجنی، “بررسی ساختار سوال های چند گزینه ای آزمون دستیاری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز،” مجله علمی پزشکی جندی شاپور، vol. 8، no. 4 (مسلسل 63)، pp. 491–502، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/12262/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button