مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,088
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,317
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه موفقیت خواهی، اشتیاق یادگیری و اهداف پیشرفت با معنی تحصیل دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 93

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین موفقیت خواهی, اشتیاق یادگیری و اهداف پیشرفت با معنای تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های شهر بجنورد در سال تحصیلی 1395-1394 انجام شد. روش پژوهش, توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دبیرستان های شهرستان بجنورد به تعداد 2579 نفر تشکیل دادند که از این تعداد با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای, تعداد 335 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات, چهار پرسشنامه موفقیت خواهی (انگیزه پیشرفت هرمنس, 1970), پرسشنامه اشتیاق یادگیری (راهبردهای یادگیری خودتنظیمی, پینتریچ و دی گروت, 1990), پرسشنامه اهداف پیشرفت (میدلتون و میگلی, 1998) و پرسشنامه معنی تحصیلی (هندرسون-کینگ و اسمیت, 2006) بود. روایی پرسشنامه ها با استفاده از نظرات اساتید و خبرگان تایید شد. ضریب پایایی آن ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه موفقیت خواهی (0.80), پرسشنامه اشتیاق یادگیری (0.79), اهداف پیشرفت (0.79) پرسشنامه معنای تحصیلی (0.79) محاسبه گردید. تجزیه وتحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از SPSS انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین موفقیت خواهی, اشتیاق یادگیری و اهداف پیشرفت با معنای تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های شهر بجنورد رابطه معناداری وجود دارد. در این میان متغیر موفقیت خواهی دارای بیشترین همبستگی (0.47) و متغیر اهداف پیشرفت نیز کمترین همبستگی (0.33) را با معنای تحصیلی داشتند. همچنین نتایج آزمون تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره نشان داد که متغیر های پیش بین 0.32 تغیرات معنای تحصیلی را تبیین کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بجنوردی شلیگانی، ناصر، و سلیمان پورعمران، محبوبه. (1397). رابطه موفقیت خواهی, اشتیاق یادگیری و اهداف پیشرفت با معنی تحصیل دانش آموزان. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 15(29 (پیاپی 56) )، 75-93. SID. https://sid.ir/paper/127568/fa

    Vancouver: کپی

    بجنوردی شلیگانی ناصر، سلیمان پورعمران محبوبه. رابطه موفقیت خواهی, اشتیاق یادگیری و اهداف پیشرفت با معنی تحصیل دانش آموزان. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1397؛15(29 (پیاپی 56) ):75-93. Available from: https://sid.ir/paper/127568/fa

    IEEE: کپی

    ناصر بجنوردی شلیگانی، و محبوبه سلیمان پورعمران، “رابطه موفقیت خواهی, اشتیاق یادگیری و اهداف پیشرفت با معنی تحصیل دانش آموزان،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 15، no. 29 (پیاپی 56) ، pp. 75–93، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127568/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button