مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,736
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,101
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه تطبیقی کاربست نظریه های یادگیری در فرایند آموزش و ارتباط آن با نمره کاربرد ریاضی در کشورهای اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 108 | صفحه پایان 118

چکیده

 یکی از دروس پایه در نظام تعلیم و تربیت دنیا, ریاضیات است. طوری که آن را با عنوان «روش درست اندیشیدن» شناخته اند. ارزیابی جامع این درس و تعیین ارتباط آن با شاخص های نظریه های یادگیری, مسیر صحیحی را برای آموزش و یادگیری آن فراهم می آورد. پژوهش حاضر با تکیه بر نتایج مطالعه تیمز 2007, قصد دارد میزان استفاده از شاخص های نظریه های یادگیری در فرایند آموزش و نقش آن در بعد کاربرد ریاضی را در کشورهای اسلامی هم سطح از نظر تولید ناخالص داخلی, بررسی کند. نوع پژوهش به لحاظ تاثیرگذاری نظریات یادگیری بر کاربرد ریاضی از نوع همبستگی به شمار می رود. از بین کشورهای اسلامی اردن, بوسنی, الجزایر, تونس و جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه هشتم در سال 2007 در کشورهای اسلامی تحت مطالعه است که از میان آنها بر اساس روش نمونه گیری سه مرحله ای خوشه ای طبقه ای, نمونه مورد نظر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه 17 گویه ای درباره راهبردهای یادگیری با پایایی 0.83 و آزمون 88 سوالی در حوزه کاربرد ریاضی بود. روایی ابزارهای مورد نظر توسط متخصصان روانسنجی و روانشناسی تربیتی تایید شده است. داده های مورد نیاز از تارنمای مرکز تیمز و پرلز اخذ شد. از نظر میزان استفاده از شاخص های نظریه ساخت گرایی, دانش آموزان اردنی با میانگین 3.17 در رتبه اول و دانش آموزان ایرانی با میانگین 2.77 در رتبه آخر قرار گرفتند. در شاخص های نظریه خبرپردازی, دانش آموزان اردنی با میانگین 2.99 رتبه اول و دانش آموزان بوسنیایی با میانگین 2.51 در رتبه آخر جای داشتند. در شاخص های نظریه شناختی - اجتماعی, دانش آموزان اردنی با میانگین 3.16, رتبه اول و دانش آموزان تونسی با میانگین 2.69 در رتبه آخر قرار گرفتند. در دستیابی به اهداف کاربرد درس ریاضی, دانش آموزان بوسنیایی با میانگین 441.47, رتبه اول و دانش آموزان الجزایری با میانگین 412 در رتبه آخر جای گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد متغیرهای نظریه های یادگیری, واریانس متغیر کاربرد ریاضی را به صورت معنادار تبیین می کنند. همچنین در همه کشورها به جز الجزایر, نظریه شناختی اجتماعی یک عامل معنادار در تبیین کاربرد ریاضی بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نامداری پژمان، مهدی، کریمیان، حیدر، و رحیمی، هیمن. (1394). مطالعه تطبیقی کاربست نظریه های یادگیری در فرایند آموزش و ارتباط آن با نمره کاربرد ریاضی در کشورهای اسلامی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 12(18 (پیاپی 45))، 108-118. SID. https://sid.ir/paper/127595/fa

    Vancouver: کپی

    نامداری پژمان مهدی، کریمیان حیدر، رحیمی هیمن. مطالعه تطبیقی کاربست نظریه های یادگیری در فرایند آموزش و ارتباط آن با نمره کاربرد ریاضی در کشورهای اسلامی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1394؛12(18 (پیاپی 45)):108-118. Available from: https://sid.ir/paper/127595/fa

    IEEE: کپی

    مهدی نامداری پژمان، حیدر کریمیان، و هیمن رحیمی، “مطالعه تطبیقی کاربست نظریه های یادگیری در فرایند آموزش و ارتباط آن با نمره کاربرد ریاضی در کشورهای اسلامی،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 12، no. 18 (پیاپی 45)، pp. 108–118، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127595/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button