مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,501
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

716
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش عدالت در نگرش نسبت به سازمان و رضایت از رسیدگی به شکایات

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 65

چکیده

 زمینه: عدالت به عنوان یکی از بارزترین نمودهای ارزشهای اخلاقی, بر نگرشها و ادراکات افراد در حوزه های مختلف تاثیری انکارناپذیر به جای می گذارد. بر همین اساس طی این پژوهش, نقش عدالت بر نگرشهای معلمان نسبت به سازمان و رضایت از رسیدگی به شکایات, مورد بررسی قرار گرفت.روش کار: روش پژوهش, الگوسازی معادله ساختاری بود و جامعه آماری پژوهش را معلمان زن و مرد شاغل به کار در دبیرستانهای شهر اصفهان تشکیل دادند. از جامعه آماری مذکور, 246 معلم به شیوه نمونه گیری سهل الوصول از بین مدارس نواحی مختلف برای پاسخگویی به پرسشنامه های پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه عدالت بین فردی با 4 سوال, عدالت اطلاعاتی با 5 سوال, عدالت رویه ای با 7 سوال, عدالت توزیعی با 4 سوال, رضایت از رسیدگی به شکایات با 3 سوال و نگرش نسبت به سازمان با 10 سوال بودند. داده های حاصل از پرسشنامه های پژوهش با استفاده از الگوسازی معادله ساختاری و رگرسیون میانجی تحلیل گردید.یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون میانجی حاکی از آن بود که رضایت از رسیدگی به شکایات و عدالت رویه ای, نقش متغیر میانجی گشت پذیر را برای یکدیگر در رابطه با نگرش به سازمان ایفا می کنند. الگوسازی معادله ساختاری نیز نشان داد که عدالت بین فردی و عدالت اطلاعاتی با هیچیک از دو متغیر رضایت از رسیدگی به شکایات و نگرش نسبت به سازمان, رابطه مستقیم ندارند. اما عدالت رویه ای تاثیر خود را بر نگرش به سازمان از طریق رضایت از رسیدگی به شکایات اعمال می کند و عدالت توزیعی بر نگرش نسبت به سازمان, تاثیر مستقیم دارد.نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش, الگوی ویژه ای را در باب نقش ابعاد عدالت بر رضایت از رسیدگی به شکایات و نگرش نسبت به سازمان به دست داد. بدین شکل که عدالت توزیعی, نقش مستقیمی در نگرش به سازمان دارد ولی عدالت رویه ای نقش خود را بر نگرش نسبت به سازمان از طریق رضایت از رسیدگی به شکایات اعمال می نماید.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

گل پرور، محسن، و رفیع زاده، پروین دخت. (1388). نقش عدالت در نگرش نسبت به سازمان و رضایت از رسیدگی به شکایات. اخلاق در علوم و فناوری، 4(4-3)، 54-65. SID. https://sid.ir/paper/122620/fa

Vancouver: کپی

گل پرور محسن، رفیع زاده پروین دخت. نقش عدالت در نگرش نسبت به سازمان و رضایت از رسیدگی به شکایات. اخلاق در علوم و فناوری[Internet]. 1388؛4(4-3):54-65. Available from: https://sid.ir/paper/122620/fa

IEEE: کپی

محسن گل پرور، و پروین دخت رفیع زاده، “نقش عدالت در نگرش نسبت به سازمان و رضایت از رسیدگی به شکایات،” اخلاق در علوم و فناوری، vol. 4، no. 4-3، pp. 54–65، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/122620/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button