مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,014
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

564
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه میزان یادگیری خواندن صحیح الکتروکاردیوگرام با استفاده از روش سخنرانی و حل مساله و یادگیری به روش خودآموز با رایانه در دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 14

چکیده

 مقدمه: با توجه به نارسایی های سیستم فعلی آموزش و روش های سنتی در آماده نمودن حرفه ای دانشجویان و با عنایت به نیاز مبرم گروه پزشکی به دانش نوین و جامع, باید روش ها و شیوه های آموزشی را که قادر باشد دانشجویان را خودمحور, خود راهبر و برخوردار از قدرت استدلال و قضاوت بار آورد, مورد استفاده قرار داد. در این پژوهش روش های معلم محوری و یادگیرنده محوری مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه تاثیر یادگیری خواندن صحیح الکتروکاردیوگرام با استفاده از سه روش سخنرانی (معلم محوری) و حل مساله و خودآموز با رایانه (یادگیرنده محوری) در دانشجویان ترم 4 کارشناسی پیوسته پرستاری دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی سال 86-1385 بود.روش: این پژوهش به صورت نیمه تجربی سه گروهی با اندازه گیری قبل و بعد است که بر 41 دانشجوی ترم 4 کارشناسی پرستاری انجام شد. قبل از شروع آموزش, در هرسه گروه پیش آزمون انجام گرفت و پس از اتمام دوره آموزش در هر سه گروه پس آزمون نیز انجام گرفته و میزان تاثیر روش های آموزشی بر یادگیری مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که تفاوت میانگین نمرات پس آزمون خواندن صحیح الکتروکاردیوگرام در سه گروه آموزشی با انجام آزمون آنالیز واریانس یک طرفه آماری با هم اختلاف داشت (p<0.001, df=2.38, f=12.695). یعنی هر سه روش آموزشی در یادگیری موثر بود و آزمون توکی نشان داد که گروه یادگیری به روش خود آموز با رایانه از دو گروه دیگر متفاوت بود و در زیر مجموعه ای جدا از دو گروه دیگر قرار گرفته است و این دو گروه خود با یکدیگر تفاوتی ندارند. آزمون آماری کروسکال والیس نشان داد که بین روش های مختلف یادگیری با سطوح یادگیری دانشجویان ارتباط معنادار آماری وجود دارد (p<0.001, df=2, c2=16.615) .نتیجه گیری: از یافته های این پژوهش می توان چنین نتیجه گرفت که هر سه روش آموزش در یادگیری دانشجویان تحت بررسی موثر بود ولی اثر روش آموزش به روش خود آموز با رایانه از دو روش دیگر کمتر بود. با توجه به تعداد اندک نمونه, انجام مطالعات دیگری با تعداد نمونه بیشتر و در سایر دروس پیشنهاد می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قزلقاش، علی، آتش زاده شوریده، فروزان، علوی مجد، حمید، و یغمایی، فریده. (1387). مقایسه میزان یادگیری خواندن صحیح الکتروکاردیوگرام با استفاده از روش سخنرانی و حل مساله و یادگیری به روش خودآموز با رایانه در دانشجویان پرستاری. پژوهش پرستاری، 3(10-11)، 7-14. SID. https://sid.ir/paper/138348/fa

    Vancouver: کپی

    قزلقاش علی، آتش زاده شوریده فروزان، علوی مجد حمید، یغمایی فریده. مقایسه میزان یادگیری خواندن صحیح الکتروکاردیوگرام با استفاده از روش سخنرانی و حل مساله و یادگیری به روش خودآموز با رایانه در دانشجویان پرستاری. پژوهش پرستاری[Internet]. 1387؛3(10-11):7-14. Available from: https://sid.ir/paper/138348/fa

    IEEE: کپی

    علی قزلقاش، فروزان آتش زاده شوریده، حمید علوی مجد، و فریده یغمایی، “مقایسه میزان یادگیری خواندن صحیح الکتروکاردیوگرام با استفاده از روش سخنرانی و حل مساله و یادگیری به روش خودآموز با رایانه در دانشجویان پرستاری،” پژوهش پرستاری، vol. 3، no. 10-11، pp. 7–14، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138348/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button