مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,771
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

765
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیمار: یک مطالعه مقطعی در بیمارستان های خصوصی شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 66 | صفحه پایان 76

چکیده

 زمینه و هدف: در یک دهه اخیر تعداد مراکز خصوصی ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی درمانی در ایران رشد روزافزونی داشته و شرایط بازار رقابتی شدید در صنعت بیمارستان های خصوصی باعث فشار به این بیمارستان ها جهت ارائه خدمات با کیفیت بالا شده است. هدف این مطالعه ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستان های خصوصی شهر تهران از دیدگاه بیماران بود.روش بررسی: این مطالعه مقطعی در پاییز سال 1389 در شهر تهران انجام شد. تعداد نمونه های مطالعه 983 بیمار بستری شده در هشت بیمارستان خصوصی شهر تهران بود. برای ارزیابی کیفیت خدمات از پرسشنامه استاندارد SERVQUAL استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون های ویلکاکسون, کروسکال والیس و تی تست استفاده شد.یافته ها: میانگین نمره کلی ادراک از کیفیت 4.02 و میانگین نمره کلی انتظار از کیفیت 4.92 بود. بالاترین انتظارات و ادراک مربوط به بعد عوامل محسوس و پایین ترین انتظارات و ادراک نیز مربوط به بعد همدلی بود. شکاف کیفیت در هر 22 گویه, 5 بعد و همچنین کیفیت کلی معنی دار بود (p<0.001).نتیجه گیری SERVQUAL :به عنوان یک ابزار استاندارد اندازه گیری کیفیت, در محیط بیمارستانی دارای روایی و پایایی است. بر اساس نتایج این مطالعه حوزه هایی که بیشتر نیازمند اقدامات بهبود کیفیت هستند, مشخص شد. سنجش نظرات بیماران می تواند ارائه خدمات بیمارستانی را تسهیل کند, مطلوبیت خدمات ارائه شده را افزایش دهد و کیفیت خدمات و رضایت بیمار را بهبود بخشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارعی، احسان، قاضی طباطبایی، سیدمحمود، رحیمی فروشانی، عباس، رشیدیان، آرش، و عرب، محمد. (1390). ارزیابی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیمار: یک مطالعه مقطعی در بیمارستان های خصوصی شهر تهران. پیاورد سلامت، 5(4)، 66-76. SID. https://sid.ir/paper/149792/fa

    Vancouver: کپی

    زارعی احسان، قاضی طباطبایی سیدمحمود، رحیمی فروشانی عباس، رشیدیان آرش، عرب محمد. ارزیابی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیمار: یک مطالعه مقطعی در بیمارستان های خصوصی شهر تهران. پیاورد سلامت[Internet]. 1390؛5(4):66-76. Available from: https://sid.ir/paper/149792/fa

    IEEE: کپی

    احسان زارعی، سیدمحمود قاضی طباطبایی، عباس رحیمی فروشانی، آرش رشیدیان، و محمد عرب، “ارزیابی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیمار: یک مطالعه مقطعی در بیمارستان های خصوصی شهر تهران،” پیاورد سلامت، vol. 5، no. 4، pp. 66–76، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/149792/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button