مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,041
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,933
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش حافظه فعال بر عملکرد خواندن و ظرفیت حافظه در دانش آموزان دارای ناتوانی خواندن

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 57

چکیده

 مقدمه: از جمله مواردی که نظریات کنونی در مورد ناتوانی یادگیری بر آن تاکید دارند, حافظه است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش حافظه فعال بر عملکرد خواندن و ظرفیت حافظه در دانش آموزان با ناتوانی خواندن اجرا شد.روش: پژوهش از نوع آزمایشی و جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه سوم ابتدایی دارای ناتوانی خواندن ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر یزد بود که از میان آن ها 40 دانش آموز (20 دختر و 20 پسر) به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به روش تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل (هر گروه 10 دختر و 10 پسر) جایگزین شدند. ابزارهای سنجش شامل چک لیست نشانگان نارساخوانی, فرم مصاحبه بالینی محقق ساخته, مقیاس هوش تجدیدنظر شده وکسلر کودکان, آزمون خواندن و نارساخوانی نما و آزمون حافظه ارقام وکسلر بود. آزمودنی های گروه آزمایش در طی 18 جلسه (هر هفته 2 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه) تحت آموزش حافظه فعال قرار گرفتند. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که آموزش حافظه فعال, عملکرد خواندن و ظرفیت حافظه دانش آموزان با ناتوانی خواندن را بهبود بخشیده است (p<0.001).نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش, آموزش حافظه فعال می تواند به عنوان یک روش مداخله ای در بهبود عملکرد خواندن و ظرفیت حافظه دانش آموزان با ناتوانی خواندن مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیخ الاسلامی، علی، بخشایش، علیرضا، برزگربفرویی، کاظم، و مرادی عجمی، وجیهه. (1396). تاثیر آموزش حافظه فعال بر عملکرد خواندن و ظرفیت حافظه در دانش آموزان دارای ناتوانی خواندن. روان شناسی بالینی، 9(2 (پیاپی 34) )، 47-57. SID. https://sid.ir/paper/152611/fa

    Vancouver: کپی

    شیخ الاسلامی علی، بخشایش علیرضا، برزگربفرویی کاظم، مرادی عجمی وجیهه. تاثیر آموزش حافظه فعال بر عملکرد خواندن و ظرفیت حافظه در دانش آموزان دارای ناتوانی خواندن. روان شناسی بالینی[Internet]. 1396؛9(2 (پیاپی 34) ):47-57. Available from: https://sid.ir/paper/152611/fa

    IEEE: کپی

    علی شیخ الاسلامی، علیرضا بخشایش، کاظم برزگربفرویی، و وجیهه مرادی عجمی، “تاثیر آموزش حافظه فعال بر عملکرد خواندن و ظرفیت حافظه در دانش آموزان دارای ناتوانی خواندن،” روان شناسی بالینی، vol. 9، no. 2 (پیاپی 34) ، pp. 47–57، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152611/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button