Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,201
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,094
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیرآموزش نوروفیدبک بر عملکرد خواندن و حافظه فعال دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 20

چکیده

 مقدمه و اهداف: اختلالات خواندن یکی از مشکلات عصب-شناختی است که سبب بروز مشکلات تحصیلی, روان شناختی برای دانش آموزان مبتلا می شود. یکی از تکنیک های درمانی در حوزه اختلال یادگیری ویژه خواندن جهت نرمال سازی امواج مغزی این کودکان, روش نوروفیدبک است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی نوروفیدبک بر عملکرد خواندن و حافظه فعال دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن است. مواد و روش ها: مطالعه حاضر به روش نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از کلیه دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن شهرستان تربت حیدریه در سال تحصیلی 95-1394 تعداد 36 دانش آموز مبتلا به اختلال یادگیری نوع خواندن انتخاب که به دو گروه همتای 18 نفره ی (سن, جنس, هوش بهر) آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در مرحله پیش آزمون و پس آزمون از آزمون های نما و حافظه فعال وکسلر استفاده شد. دانش آموزان گروه مداخله در کنار آموزش تحصیلی که جزء کارهای روتین مراکز اختلالات بود, 20 جلسه آموزش نوروفیدبک در بازه ی زمانی 40 دقیقه ای به صورت 4 جلسه در هفته دریافت کردند. گروه کنترل نیز علاوه بر روش آموزش تحصیلی کودکان نارساخوان, 20 جلسه 40 دقیقه ای که به صورت چهار روز در هفته انجام شد, آموزش نوروفیدبک غیرواقعی را دریافت کردند. برای تجزیه و تحلیل نتایج از آزمون آماری تحلیل کوواریانس یک متغیره (حافظه فعال) و تحلیل کوواریانس چندمتغیره (عملکرد خواندن) استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد برنامه آموزش نوروفیدبک سبب ارتقاء حافظه فعال (0001/0>p) و تمامی مولفه های عملکرد خواندن (0001/0>p) به جز مولفه آزمون نشانه های مقوله (p>0. 05) و نامیدن تصاویر (p>0. 05)و درس دانش آموزان در گروه آزمایش شده است. نتیجه گیری: بنابراین استفاده از این روش در درمان افراد مبتلا به اختلال خواندن در کنار سایر روش های درمانی پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صباغی، امیر، رضایی، مهدی، میرزاخانی، نوید، ایرانی، اشکان، و طباطبایی، سیدمهدی. (1396). تاثیرآموزش نوروفیدبک بر عملکرد خواندن و حافظه فعال دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن. طب توانبخشی، 6(3 )، 11-20. SID. https://sid.ir/paper/239970/fa

    Vancouver: کپی

    صباغی امیر، رضایی مهدی، میرزاخانی نوید، ایرانی اشکان، طباطبایی سیدمهدی. تاثیرآموزش نوروفیدبک بر عملکرد خواندن و حافظه فعال دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن. طب توانبخشی[Internet]. 1396؛6(3 ):11-20. Available from: https://sid.ir/paper/239970/fa

    IEEE: کپی

    امیر صباغی، مهدی رضایی، نوید میرزاخانی، اشکان ایرانی، و سیدمهدی طباطبایی، “تاثیرآموزش نوروفیدبک بر عملکرد خواندن و حافظه فعال دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن،” طب توانبخشی، vol. 6، no. 3 ، pp. 11–20، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239970/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا