مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,475
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

734
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط اختلال های رفتاری سبک ها و راهبردهای مقابله ای در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 45

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط اختلال های رفتاری, سبک های مقابله ای و راهبردهای مقابله‏ ای در دانش ‏آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران بود.روش: این بررسی از نوع توصیفی و همبستگی بود. 420 دانش‏آموز (195 پسر و 225 دختر) که از سه منطقه شهر تهران (مناطق یک, شش و 16) به تصادف انتخاب شده بودند, دو پرسش نامه بررسی مشکلات و نقاط قوت و راهبردهای مقابله ای نوجوانان را تکمیل کردند. داده ها به کمک آماره همبستگی و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.یافته ها: بین اختلال های رفتاری با سبک مقابله‏ کارآمد و سبک مقابله مراجعه به دیگران ارتباط منفی معنی دار یافت شد (p<0.001). تحلیل رگرسیون گام به گام تفاوت معنی داری را میان نمرات مقیاس های اختلال رفتاری و راهبردهای مقابله ای نشان داد (p<0.001). افزون بر آن از میان راهبردها, راهبردهای تفریحات فیزیکی, سخت کوشی, حمایت اجتماعی, آرام سازی, کنار نیامدن, تمرکز مثبت و کاهش تنش با اختلال های رفتاری رابطه معنی دار داشتند (R=0.55) و در مجموع 0.31 اختلال های رفتاری را تبیین می کردند (R2=0.307).نتیجه گیری: سبک های مقابله ‏ای کارآمد و ناکارآمد و راهبردهای مربوط به آنها توانایی پیش ‏بینی معنی دار اختلال های رفتاری را دارند. راهبردهای مقابله ای می توانند بخشی از تغییرات مربوط به اختلال های رفتاری را تبیین کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    غرایی، بنفشه، محمدی، سیدداوود، و اصغرنژادفرید، علی اصغر. (1387). ارتباط اختلال های رفتاری سبک ها و راهبردهای مقابله ای در دانش آموزان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 14(1 (پیاپی 52))، 39-45. SID. https://sid.ir/paper/16712/fa

    Vancouver: کپی

    غرایی بنفشه، محمدی سیدداوود، اصغرنژادفرید علی اصغر. ارتباط اختلال های رفتاری سبک ها و راهبردهای مقابله ای در دانش آموزان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1387؛14(1 (پیاپی 52)):39-45. Available from: https://sid.ir/paper/16712/fa

    IEEE: کپی

    بنفشه غرایی، سیدداوود محمدی، و علی اصغر اصغرنژادفرید، “ارتباط اختلال های رفتاری سبک ها و راهبردهای مقابله ای در دانش آموزان،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 14، no. 1 (پیاپی 52)، pp. 39–45، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16712/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا