مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,109
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

859
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه مکانیسم‎ های سازگاری نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران و نوجوانان دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 35

چکیده

 مقدمه: این پژوهش با هدف مقایسه مکانیسم‎ های سازگاری نوجوانان 15 تا 17 ساله کانون اصلاح و تربیت تهران با دانش ‎آموزان (15 تا 17 ساله) منطقه شش تهران انجام شد.مواد و روش کار: در یک بررسی توصیفی– مقطعی, همه 105 نوجوان کانون (81 پسر و 24 دختر) و 372 نوجوان از مدارس منطقه شش تهران (181 پسر و 191 دختر), که به روش نمونه‎ گیری خوشه‎ای- تصادفی انتخاب شده بودند, پرسش نامه مقیاس سازگاری نوجوانان را پر کردند. این ابزار 18 راهبرد و 3 سبک سازگاری را نشان می ‎دهد. تحلیل داده ها به کمک آزمون های ANOVA و t انجام شد. یافته‎ ها: پسران و دختران غیر بزهکار از سبک سازگاری کارآمد بیشتر از سبک ارجاع به دیگران و از سبک اخیر بیشتر از سبک سازگاری نا کارآمد استفاده کردند. پسران بزهکار دو سبک سازگاری کارآمد و ارجاع به دیگران را بدون تفاوت معنی دار با هم و هر یک از این دو سبک را بیشتر از سبک سازگاری نا کارآمد به کار گرفتند. دختران بزهکار هر سه سبک سازگاری را بدون تفاوت معنی دار با هم به کار بردند. پسران بزهکار از هر سه سبک سازگاری بیشتر از پسران غیر بزهکار بهره گرفتند. دختران بزهکار از سبک سازگاری کارآمد کمتر, از سبک سازگاری نا کارآمد بیشتر و از سبک سازگاری ارجاع به دیگران, بدون تفاوت معنی دار با دختران مدارس بهره گرفتند. نتیجه گیری: سبک‎ های سازگاری پسران بزهکار, در همه زمینه‎ ها گسترده تر از دختران است و توانایی بالاتری در به کارگیری منابع بیرونی دارند. دختران بزهکار الگوی بسیار ناموثری از سازگاری دارند و شاید همین الگوی ناموثر, آنها را پذیرای آسیب‎ های اجتماعی کرده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رحیم نیا، محسن، و رسولیان، مریم. (1385). مقایسه مکانیسم‎ های سازگاری نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران و نوجوانان دبیرستانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 12(1 (پیاپی 44))، 29-35. SID. https://sid.ir/paper/16732/fa

Vancouver: کپی

رحیم نیا محسن، رسولیان مریم. مقایسه مکانیسم‎ های سازگاری نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران و نوجوانان دبیرستانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1385؛12(1 (پیاپی 44)):29-35. Available from: https://sid.ir/paper/16732/fa

IEEE: کپی

محسن رحیم نیا، و مریم رسولیان، “مقایسه مکانیسم‎ های سازگاری نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران و نوجوانان دبیرستانی،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 12، no. 1 (پیاپی 44)، pp. 29–35، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16732/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button