مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,075
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,137
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر استرس شغلی و فرسودگی شغلی

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 120

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر استرس شغلی و فرسودگی شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر بود.روش: تعداد 96 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر به صورت نمونه گیری در دسترس برای شرکت در پژوهش نام نویسی کردند و به طور تصادفی, به سه گروه آزمایش, گفت وگو و شاهد اختصاص یافتند. گروه آزمایش در چهار جلسه 1.5 ساعته آموزش گروهی مبتنی بر ACT, با استفاده از الگوی باند و هیس, شرکت کرد. در گروه گفت وگو, آزمودنی ها در چهار جلسه 1.5 ساعته درباره تغذیه و ورزش (نامربوط به موضوع اصلی مورد پژوهش) آموزش دیدند. گروه سوم هیچ آموزشی ندید. سه ماه پس از آموزش اصلی, در مرحله پی گیری گروه های آزمایش و گفت وگو دو جلسه 1.5 ساعته را گذراندند. در این جلسه ها نیز همان مطالب قبلی مرور و تمرین شد. آزمودنی ها پیش و پس از مداخله ها و در مرحله پی گیری به پرسش نامه های استرس شغلی اسیپو (OOSI) و فرسودگی شغلی ماسلاخ و جکسون (MJJBI) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر استفاده شد.یافته ها: آموزش گروهی مبتنی بر ACT, افزون بر کاهش نمره کلی استرس شغلی (p<0.001), به کاهش برخی از مولفه های استرس شغلی, شامل اضافه بار نقش (p<0.05), ابهام نقش (p<0.001), مرز نقش (p<0.01) و مسوولیت (p<0.001), منجر شد. هم چنین, آموزش مبتنی بر ACT مولفه احساس کاهش دستاورد شخصی را کاهش داد (p<0.05).نتیجه گیری: آموزش گروهی مبتنی بر ACT به کاهش استرس شغلی منجر می شود, اما بر فرسودگی شغلی اثر قابل توجهی ندارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینایی، علی، احدی، حسن، فتی، لادن، حیدری، علیرضا، و مظاهری، محمدمهدی. (1392). تاثیر آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر استرس شغلی و فرسودگی شغلی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 19(2 (پیاپی 73))، 109-120. SID. https://sid.ir/paper/16878/fa

    Vancouver: کپی

    حسینایی علی، احدی حسن، فتی لادن، حیدری علیرضا، مظاهری محمدمهدی. تاثیر آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر استرس شغلی و فرسودگی شغلی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1392؛19(2 (پیاپی 73)):109-120. Available from: https://sid.ir/paper/16878/fa

    IEEE: کپی

    علی حسینایی، حسن احدی، لادن فتی، علیرضا حیدری، و محمدمهدی مظاهری، “تاثیر آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر استرس شغلی و فرسودگی شغلی،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 19، no. 2 (پیاپی 73)، pp. 109–120، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16878/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button