مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,397
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,221
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین برنامه درسی صلح در آموزش عالی: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 384 | صفحه پایان 396

چکیده

 زمینه و اهداف: برقراری عدالت و عدم تبعیض از راه تعلیم و ترویج مفاهیم صلح آمیز می تواند نویدبخش استفاده از این آموزه ها در زندگی آینده افراد باشد. به همین سبب هدف پژوهش پیش رو تدوین برنامهدرسی صلح در آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران بوده است. روش بررسی: بر اساس طرح کیفی و روش مطالعه موردی, به منظور تعیین عناصر لازم برای تدوین برنامهدرسی صلح, با استفاده از پرسشنامه باز پاسخ و نیمه ساختارمند با نمونه گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری, نظر استادان و متخصصان گروه حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه های شهید بهشتی, اصفهان, شیراز و کرمان به دست آمد. آنگاه داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار Nvivo نسخه 11 از طریق فن تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد و یافته ها در قالب شبکه مضامین پایه, سازمان دهنده و فراگیر دسته بندی و سازماندهی شدند. برای اعتباریابی داده های کیفی, از روش همسوسازی نتایج حاصل از شبکه مضامین و تحلیل اسناد استفاده شد. یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده, برنامهدرسی صلح (مضمون فراگیر) دارای ابعادی چون محتوا, منطق, اهداف, روش ها و محیط یادگیری به عنوان مضامین سازمان دهنده است و هر کدام از این مضامین نیز دارای سطوح و مضامین پایه متنوعی هستند که می توانند برای تدوین برنامه درسی صلح به کار آیند. نتیجه گیری: آموزش صلح می تواند به دانشجویان کمک کند تا دانش و مهارت های لازم را برای یک زندگی صلح آمیز بیاموزند و این دانش و مهارت را در خانواده, تعاملات اجتماعی و در سطوح ملی و بین المللی به کار گیرند. بنابراین لازم است که برای آموزش و ترویج صلح نه تنها به عنوان یک مفهوم وسیع, بلکه به عنوان یک واقعیت ملموس, از همه منابع و امکانات استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مرزوقی، رحمت اله، محمدی، مهدی، شمشیری، بابک، و دادگر، همایون. (1396). تدوین برنامه درسی صلح در آموزش عالی: یک مطالعه کیفی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 10(5)، 384-396. SID. https://sid.ir/paper/174338/fa

    Vancouver: کپی

    مرزوقی رحمت اله، محمدی مهدی، شمشیری بابک، دادگر همایون. تدوین برنامه درسی صلح در آموزش عالی: یک مطالعه کیفی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1396؛10(5):384-396. Available from: https://sid.ir/paper/174338/fa

    IEEE: کپی

    رحمت اله مرزوقی، مهدی محمدی، بابک شمشیری، و همایون دادگر، “تدوین برنامه درسی صلح در آموزش عالی: یک مطالعه کیفی،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 10، no. 5، pp. 384–396، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/174338/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button