مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,693
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

733
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر آموزش مبتنی بر «سخنرانی» و «نقشه مفخومی» بر سطوح یادگیری شناختی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 5

چکیده

 اهداف: از آنجایی که هدف نهایی پرستاری حرفه ای, ارایه مراقبت های با کیفیت به بیماران در تمام حیطه ها (زیستی, روانی و اجتماعی) است, مدرسان پرستاری باید روش های تدریسی را به کار بگیرند که از یادگیری سطحی دانشجویان جلوگیری کرده و باعث ارتقای یادگیری معنی دار و سطح بالا در آنها شود. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزشی مبتنی بر سخنرانی و نقشه مفهومی بر سطوح یادگیری شناختی دانشجویان پرستاری انجام شد.روش ها: در مطالعه ای نیمه تجربی با روش پیش آزمون - پس آزمون, 66 دانشجوی ترم پنجم پرستاری در کلاس درس قلب و عروق با روش سرشماری انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند. پس از اجرای پیش آزمون, دانشجویان گروه های شاهد و مورد به مدت 8 جلسه طی 2 ماه به ترتیب تحت آموزش با روش سخنرانی و نقشه مفهومی قرار گرفتند. سپس پس آزمون اجرا شد و 4 هفته بعد از اجرای پس آزمون, یادداری گرفته شد. برای جمع آوری داده ها از آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته متشکل از دو قسمت استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر و نرم افزار SPSS 15 استفاده شد.یافته ها: روند تغییر نمرات کل (سطح دانش و یادگیری) در هر دو روش از نظر آماری معنی دار بود (p<0.01). روند تغییر نمرات سطح دانش بین دو گروه معنی دار نبود. ولی روند تغییر نمرات سطح یادگیری معنی دار در گروه مورد از نظر آماری معنی دار بود (p<0.005).نتیجه گیری: روش نقشه مفهومی برای دستیابی به سطوح بالای یادگیری و یادگیری معنی دار موثرتر از روش سخنرانی است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سرهنگی، فروغ، معصومی، معصومه، عبادی، عباس، سیدمظهری، مرجان، و رحمانی، آزاد. (1389). مقایسه تاثیر آموزش مبتنی بر «سخنرانی» و «نقشه مفخومی» بر سطوح یادگیری شناختی. پرستاری مراقبت ویژه IRANIAN JOURNAL OF CRITICAL CARE NURSING (IJCCN)، 3(1)، 1-5. SID. https://sid.ir/paper/151588/fa

    Vancouver: کپی

    سرهنگی فروغ، معصومی معصومه، عبادی عباس، سیدمظهری مرجان، رحمانی آزاد. مقایسه تاثیر آموزش مبتنی بر «سخنرانی» و «نقشه مفخومی» بر سطوح یادگیری شناختی. پرستاری مراقبت ویژه IRANIAN JOURNAL OF CRITICAL CARE NURSING (IJCCN)[Internet]. 1389؛3(1):1-5. Available from: https://sid.ir/paper/151588/fa

    IEEE: کپی

    فروغ سرهنگی، معصومه معصومی، عباس عبادی، مرجان سیدمظهری، و آزاد رحمانی، “مقایسه تاثیر آموزش مبتنی بر «سخنرانی» و «نقشه مفخومی» بر سطوح یادگیری شناختی،” پرستاری مراقبت ویژه IRANIAN JOURNAL OF CRITICAL CARE NURSING (IJCCN)، vol. 3، no. 1، pp. 1–5، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151588/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button