مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,772
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

932
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین مهارت های تفکر انتقادی و سلامت روانی دانش آموزان دختر دوره پیش دانشگاهی شهر همدان

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 61

چکیده

  مقدمه و هدف: تفکر انتقادی به توانایی فرد برای تحلیل و ارزشیابی اطلاعات اطلاق می شود. چنین مهارتی بیش از پیش به ضرورتی غیر قابل انکار در زندگی اجتماعی تبدیل شده است. از این رو اکنون پرورش مهارت های تفکر انتقادی یکی از اساسی ترین اهداف نظام های تعلیم و تربیت جهان را در سطوح مختلف از ابتدایی تا عالی تشکیل می دهد. سلامت روانی افراد تا حد زیادی متاثر از کیفیت و نوع مهارت های فکری آنان است. بر این اساس, مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت تفکر انتقادی و سلامت روانی و رابطه این متغیرها در دانش آموزان دختر دوره پیش دانشگاهی شهر همدان در سال تحصیلی 89-1388 انجام شده است.روش کار: این مطالعه توصیفی - مقطعی و از نوع همبستگی است که در آن نمونه ای با حجم 331 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده است. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) و پرسشنامه سلامت روانی گلدبرگ و هیلیر (GHQ) فرم 28 سوالی استفاده شده است. داده های پژوهش با کمک شاخص های آمار توصیفی و آزمون های آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.نتایج: یافته های مطالعه حاکی از آن است که میانگین تفکر انتقادی دانش آموزان 6.51 از 34, میانگین سلامت روانی دانش آموزان 31.52, 61 نفر (18.4%) فاقد اختلالات روانی و270  نفر (81.6%) مشکوک به علائم اختلال روانی می باشند. بین مهارت های تفکر انتقادی و اختلال در سلامت روانی دانش آموزان رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد بین مهارت های تحلیل انتقادی و استدلال قیاسی با علائم اختلالات روانی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد, به عبارتی با افزایش این مهارت در دانش آموزان, مشکوک بودن به اختلالات روانی آنها کاهش پیدا می کند. بر این اساس, می توان وضعیت سلامت روانی هر فرد را با توجه به میزان مهارت های تحلیل انتقادی و استدلال قیاسی وی پیش بینی کرد.نتیجه نهایی: نتایج مطالعه نشان داده است که دانش آموزان مورد بررسی از حیث مهارت های تفکر انتقادی در سطح نازلی قرار دارند و سلامت روانی اکثریت آنان نیز در معرض خطر قرار دارد و با کاهش سطح مهارت های تفکر انتقادی, علائم جسمانی, اضطراب, اختلال در کارکردهای اجتماعی و افسردگی آنان افزایش یافته است. لذا توصیه می شود مسوولان آموزشی و بهداشتی و خانواده ها به این مساله توجه و اهتمام جدی داشته باشند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معروفی، یحیی، و یوسف زاده، محمدرضا. (1391). رابطه بین مهارت های تفکر انتقادی و سلامت روانی دانش آموزان دختر دوره پیش دانشگاهی شهر همدان. مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)، 19(1 (مسلسل 63))، 53-61. SID. https://sid.ir/paper/17659/fa

    Vancouver: کپی

    معروفی یحیی، یوسف زاده محمدرضا. رابطه بین مهارت های تفکر انتقادی و سلامت روانی دانش آموزان دختر دوره پیش دانشگاهی شهر همدان. مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)[Internet]. 1391؛19(1 (مسلسل 63)):53-61. Available from: https://sid.ir/paper/17659/fa

    IEEE: کپی

    یحیی معروفی، و محمدرضا یوسف زاده، “رابطه بین مهارت های تفکر انتقادی و سلامت روانی دانش آموزان دختر دوره پیش دانشگاهی شهر همدان،” مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)، vol. 19، no. 1 (مسلسل 63)، pp. 53–61، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/17659/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button