Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,780
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

745
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه مهارت های تفکر انتقادی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم

صفحات

 صفحه شروع 90 | صفحه پایان 101

چکیده

 زمینه و هدف: تفکر انتقادی یکی از اهداف آموزش عالی و مولفه ای کلیدی در سلامت روان دانشجویان است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی مهارت های تفکرانتقادی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم صورت گرفت.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی همبستگی در سال 1394, نمونه ای شامل 303 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی بر حسب جنسیت انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه مهارت های تفکرانتقادی کالیفرنیا فرم (ب) و سلامت روان GHQ-28 جمع آوری شد. سپس اطلاعات با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون, آزمون t مستقل و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: میانگین نمره ی مهارت های تفکرانتقادی در بین دانشجویان این دانشگاه (3.15±9.84) و در حد ضعیف بود. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مهارت های تفکرانتقادی با سلامت روان (r=-0.039؛ p=0.702) و پیشرفت تحصیلی رابطه ی معناداری وجود نداشت (r=0.081؛ p=0.284). همچنین بین نمره ی سلامت روان با پیشرفت تحصیلی رابطه ی معناداری مشاهده نشد (r=-0.150؛ p=0.141). نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین میانگین نمره ی مهارت های تفکرانتقادی و سلامت روان دانشجویان دختر با دانشجویان پسر تفاوت معناداری وجود نداشت. اما بین پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر با پسر تفاوت معناداری وجود داشت (p=0.001). در نهایت, نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که مولفه های سلامت روان و پیشرفت تحصیلی قادر به پیش بینی مهارت های تفکر انتقادی نبودند.نتیجه گیری: با توجه به اینکه تقویت تفکر انتقادی در روش های یادگیری و تقویت آن در دانشجویان می تواند باعث پیشرفت در یادگیری مهارت ها و عوامل اثرگذار بر یادگیری آنها باشد. بنابراین می توان با اصلاح و فراهم آوردن فرآیند و شیوه های مناسب آموزشی در ایجاد تفکر انتقادی در دانشجویان نقش بسزایی را ایفا کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مسلمی، زهرا، قمی، مهین، و محمدی، سیدداوود. (1395). بررسی رابطه مهارت های تفکر انتقادی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 9(23)، 90-101. SID. https://sid.ir/paper/219227/fa

    Vancouver: کپی

    مسلمی زهرا، قمی مهین، محمدی سیدداوود. بررسی رابطه مهارت های تفکر انتقادی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1395؛9(23):90-101. Available from: https://sid.ir/paper/219227/fa

    IEEE: کپی

    زهرا مسلمی، مهین قمی، و سیدداوود محمدی، “بررسی رابطه مهارت های تفکر انتقادی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 9، no. 23، pp. 90–101، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219227/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا