مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,995
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,505
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طبقه بندی مشتریان بانک صادرات بر اساس ارزش مشتری با استفاده از درخت تصمیم

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 134

چکیده

 با توجه به اینکه امروزه کسب رضایت مشتری در محیط تجاری اهمیت زیادی پیدا کرده است‏, بسیاری از شرکت ها به منظور افزایش سود و رضایت مشتری بر روی ارزش مشتری تمرکز دارند.‏ مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ابزار بالا بردن ارتباط مشتری به عنوان اصل رقابت در شرکت ها ظهور پیدا کرده است. ساختار موفق ‎CRM‎ در شرکت ها از شناسایی ارزش درست مشتری شروع می شود, زیرا ارزش مشتری اطلاعات مهمی را به منظور گسترش هدف و مدیریت فراهم می کند. ‎‎تکنیک هایی مثل داده کاوی سبب شده است که مدیریت ارتباط با مشتری در حوزه جدید رقابت پیشرفت کند به طوری که شرکت ها بتوانند در رقابت تجاری سود داشته باشند. از طریق داده کاوی -کشف دانش پنهان از پایگاه داده- سازمان ها می توانند مشتری ارزشمندشان را بشناسند و رفتار آینده آنها را پیش بینی و تصمیمات مفید و دانش محور را اتخاذ کنند. هدف از انجام این تحقیق بدست آوردن معیار های موثر در انتخاب مشتری ارزشمند است که بتوان مشتریان را بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی شان و سایر متغیرهای مربوط به معاملات به طبقات سود خیلی کم, کم سود‏, سود بالا و سود خیلی بالا طبقه بندی کرد. در این تحقیق تاثیر ویژگی های جمعیت شناختی افراد از جمله سن‏, تحصیلات‏ و شغل افراد همچنین تاثیر درجه شعبه, مکان شعبه بانک و تعداد تراکنش افراد برروی ارزش مشتری بررسی می شود. متغیر وابسته در این تحقیق مقدار ارزش مشتری است که به چهار طبقه دسته بندی شده است. جامعه آماری در این تحقیق مشتریان دارای حساب جاری فعال نزد بانک صادرات ایران در شهر تبریز است و مشتریانی را در نظر گرفتیم که حداقل یک سال سابقه فعالیت بانکی نزد بانک صادرات دارند. برای بررسی هدف موردنظر, درخت تصمیم CHAID یکی از الگوریتم های داده کاوی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد متغیرهای سن, تحصیلات مشتری و درجه شعبه بانک تاثیر معنی داری بر ارزش مشتری ندارند. تعداد تراکنش مشتری با بانک موثرترین ویژگی مشتری در تشخیص طبقه مشتری می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بیورانی، حسین، و عظیمی، محرم. (1394). طبقه بندی مشتریان بانک صادرات بر اساس ارزش مشتری با استفاده از درخت تصمیم. مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)، 9(33)، 119-134. SID. https://sid.ir/paper/181840/fa

    Vancouver: کپی

    بیورانی حسین، عظیمی محرم. طبقه بندی مشتریان بانک صادرات بر اساس ارزش مشتری با استفاده از درخت تصمیم. مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)[Internet]. 1394؛9(33):119-134. Available from: https://sid.ir/paper/181840/fa

    IEEE: کپی

    حسین بیورانی، و محرم عظیمی، “طبقه بندی مشتریان بانک صادرات بر اساس ارزش مشتری با استفاده از درخت تصمیم،” مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)، vol. 9، no. 33، pp. 119–134، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/181840/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا