Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,769
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,197
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه خودکارآمدی و هوش هیجانی با انگیزه پیشرفت در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 258 | صفحه پایان 266

چکیده

 مقدمه: با توجه به اهمیت و نقش نیروهای کارآمد و توانمند در کشور و رسالت مهم دانشگاه در پرورش استعدادهای دانشجویان و نظر به این که در ایجاد انگیزه پیشرفت عوامل درون داد شامل هوش هیجانی و خودکارآمدی نقش به سزایی دارند لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه خودکارآمدی و هوش هیجانی (Emotional Intelligence) با انگیزه پیشرفت در دانشجویان پیام نور انجام گرفت.روش ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی, 341 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور بیرجند که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند, مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل سه پرسش نامه هوش هیجانی شرینگ, خودکارآمدی عمومی شرر و انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس بود. داده ها با استفاده از نرم افزار  SPSS 15و آزمون های آماری T مستقل, آنالیز واریانس یک طرفه, ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره در سطح 0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: از میان دانشجویان مورد مطالعه 174 نفر (51%) مذکر و 262 نفر (76.7%) مجرد بودند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد رابطه مثبت و معنی داری بین خودکارآمدی و نیز مولفه های خودآگاهی و مهارت اجتماعی با انگیزه پیشرفت تحصیلی وجود دارد. میانگین نمره انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشجویان مونث نسبت به مذکر و میانگین نمره خودکارآمدی در دانشجویان مذکر نسبت به مونث بیشتر است؛ ولی از نظر هوش هیجانی در دو گروه تفاوتی مشاهده نشد. هم چنین در هیچ کدام از متغیرهای مذکور در رده های مختلف سنی و نیز رشته های مختلف تحصیلی تفاوتی به دست نیامد.نتیجه گیری: نظر به این که همبستگی مثبت و معنی داری بین خودکارآمدی, خودآگاهی و مهارت اجتماعی با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان مشاهده گردید لذا پیشنهاد می شود که با افزایش خودکارآمدی و هوش هیجانی از طریق اعمال روش های مناسب و غنی کردن محیط پرورشی, انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش جویان را ارتقا دهیم.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میری، محمدرضا، و دری، غلامرضا. (1394). بررسی رابطه خودکارآمدی و هوش هیجانی با انگیزه پیشرفت در دانشجویان. تحقیقات نظام سلامت، 11(2)، 258-266. SID. https://sid.ir/paper/192401/fa

    Vancouver: کپی

    میری محمدرضا، دری غلامرضا. بررسی رابطه خودکارآمدی و هوش هیجانی با انگیزه پیشرفت در دانشجویان. تحقیقات نظام سلامت[Internet]. 1394؛11(2):258-266. Available from: https://sid.ir/paper/192401/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا میری، و غلامرضا دری، “بررسی رابطه خودکارآمدی و هوش هیجانی با انگیزه پیشرفت در دانشجویان،” تحقیقات نظام سلامت، vol. 11، no. 2، pp. 258–266، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/192401/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا