مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,161
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

593
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش دانش آموزان شهر ایذه در مورد بیماری های قلب و عروق: کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی

صفحات

 صفحه شروع 239 | صفحه پایان 249

چکیده

 مقدمه: بررسی های موجود حاکی از این هستند که اغلب رفتارهای بهداشتی و غیربهداشتی افراد در سنین نوجوانی شکل گرفته و تداوم می یابد و آموزش پذیری از خصیصه این سنین است. بنابراین سرمایه گذاری در امر سلامت و آموزش جوانان در جهت پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی, امری زیربنایی تلقی می شود. این پژوهش به منظور بررسی تاثیر آموزش بر اساس سازه های مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی و نگرش دانش آموزان در مورد بیماری های قلبی عروقی صورت گرفت.روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی (Quasi- Experimental) از نوع قبل و بعد, از میان کل دانش آموزان دبیرستانی ساکن شهر ایذه 196 نفر (79 دختر و 117 پسر) به شیوه نمونه برداری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. پرسش نامه خودساخته بر اساس اهداف تهیه و پس از تایید روایی و پایایی آن در دو مرحله قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزر SPSS 20, آمار توصیفی و آزمون های آماری t زوجی, همبستگی پیرسون و اسپیرمن در سطح a=0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میانگین نمره آگاهی دانش آموزان در زمینه عوامل خطرساز بیماری های قلب و عروق قبل از آموزش 12.95±4.18 بود که بعد از آموزش به 23.85±4.48 افزایش یافت (p<0.001). میانگین نمره نگرش نیز بعد از آموزش از 68.10±9.21 به 82.44±8.27 افزایش یافت (p<0.001). میانگین نمره کلیه سازه های مدل (حساسیت درک شده, شدت درک شده, منافع و موانع درک شده, خودکارآمدی درک شده و راهنمای عمل) در قبل و بعد از مداخله آموزشی اختلاف معنی داری داشت (p<0.001).نتیجه گیری: نتایج این مطالعه اثربخشی مداخله آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی را در جهت ارتقای سطح آگاهی و تاثیر بر سازه های حساسیت, شدت, منافع درک شده, موانع و خودکارآمدی درک شده و راهنمای عمل دانش آموزان در رابطه با بیماری های قلبی و روش های پیشگیری از آن را تایید می نماید, لذا جهت ارتقای رفتارهای محافظت کننده در برابر بیماری های قلبی عروقی و در نهایت پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها در سنین بالاتر, به کارگیری برنامه آموزشی بر اساس این مدل به عنوان یک اولویت آموزشی در مدارس می بایست مورد توجه مسوولین و مدیران بهداشتی و آموزشی کشور قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مصطفوی، فیروزه، سلحشوری، سارا، جیبا، مصطفی، هارونی، جواد، و سلحشوری، آرش. (1394). تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش دانش آموزان شهر ایذه در مورد بیماری های قلب و عروق: کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی. تحقیقات نظام سلامت، 11(2)، 239-249. SID. https://sid.ir/paper/192409/fa

    Vancouver: کپی

    مصطفوی فیروزه، سلحشوری سارا، جیبا مصطفی، هارونی جواد، سلحشوری آرش. تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش دانش آموزان شهر ایذه در مورد بیماری های قلب و عروق: کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی. تحقیقات نظام سلامت[Internet]. 1394؛11(2):239-249. Available from: https://sid.ir/paper/192409/fa

    IEEE: کپی

    فیروزه مصطفوی، سارا سلحشوری، مصطفی جیبا، جواد هارونی، و آرش سلحشوری، “تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش دانش آموزان شهر ایذه در مورد بیماری های قلب و عروق: کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی،” تحقیقات نظام سلامت، vol. 11، no. 2، pp. 239–249، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/192409/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button