Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,524
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

648
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هویت برنامه درسی اخلاق پزشکی، مبتنی بر تجارب اساتید اخلاق پزشکی: مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 116

چکیده

 اخلاق پزشکی نوین, دانشی میان رشته ای است و امروزه جزیی از برنامه های درسی بسیاری از دانشکده های پزشکی شده است. هویت برنامه درسی اخلاق پزشکی را مفاهیم زیر بنایی این علم و مبانی اعتقادی و ارزشی جامعه شکل می دهد و نمی توان برنامه درسی اخلاق پزشکی را مستقل از مبانی و اصول اعتقادی, فرهنگی و ارزشی جامعه تدوین کرد. لذا این مطالعه به منظور شناخت عمیق تر و واقعی تر ابهامات و چالش های موجود در هویت برنامه درسی اخلاق پزشکی انجام شد. این مطالعه یک پژوهش کیفی است که داده های آن از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند با 14 نفر از اساتید اخلاق پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی تهران در سال 1389 جمع آوری و با رویکرد تحلیل محتوای مایرینگ, تجزیه و تحلیل شدند. نتایج این مطالعه, حکایت از بی هویتی برنامه درسی اخلاق پزشکی دارد. مضامینی که بیانگر فقدان هویت بومی و اسلامی برنامه درسی اخلاق پزشکی است عبارتند از: 1- اخلاق پزشکی سکولار 2- نظام اخلاق اسلامی 3- قلمروی اخلاق پزشکی. در واقع حلقه مفقوده برنامه درسی اخلاق پزشکی نداشتن هویت بومی و اسلامی است و به همین دلیل است که مباحث اخلاق پزشکی بطور پراکنده و بدون مبنای مشخصی در برنامه درسی اخلاق پزشکی گنجانده شده است و همواره آموزش اخلاق پزشکی با سردرگمی مواجه بوده و مروج فرهنگ سکولار شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خاقانی زاده، مرتضی، ملکی، حسن، عباسی، محمود، و عباس پور، عباس. (1390). هویت برنامه درسی اخلاق پزشکی, مبتنی بر تجارب اساتید اخلاق پزشکی: مطالعه کیفی. اخلاق پزشکی، 5(16 (ویژه نامه))، 95-116. SID. https://sid.ir/paper/195652/fa

    Vancouver: کپی

    خاقانی زاده مرتضی، ملکی حسن، عباسی محمود، عباس پور عباس. هویت برنامه درسی اخلاق پزشکی, مبتنی بر تجارب اساتید اخلاق پزشکی: مطالعه کیفی. اخلاق پزشکی[Internet]. 1390؛5(16 (ویژه نامه)):95-116. Available from: https://sid.ir/paper/195652/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی خاقانی زاده، حسن ملکی، محمود عباسی، و عباس عباس پور، “هویت برنامه درسی اخلاق پزشکی, مبتنی بر تجارب اساتید اخلاق پزشکی: مطالعه کیفی،” اخلاق پزشکی، vol. 5، no. 16 (ویژه نامه)، pp. 95–116، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/195652/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا