مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

497
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

590
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی و اولویت بندی چالش های برنامه درسی دوره پزشکی عمومی با رویکرد اخلاق حرفه ای

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 14

چکیده

 زمینه و هدف: اخلاق پزشکی یکی از اصول مهم برنامه درسی پزشکی است. این مطالعه با هدف شناسایی و اولویت بندی چالش های برنامه درسی دوره پزشکی عمومی با رویکرد اخلاق حرفه ای انجام شده است. روش بررسی: : تحقیق از نوع ترکیبی, از نظر هدف کاربردی و از لحاظ اجرا توصیفی-تحلیلی است. داده های بخش کیفی به شیوه هدفمند و مصاحبه نیمه ساختارمند با 14 نفر از صاحب نظران حوزه اخلاق پزشکی جمع آوری و به روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی تحلیل گردید. از نتایج مصاحبه, پرسشنامه استخراج و روایی آن توسط نرم افزارR و به روش لاوشه و والتز-باسل و توافق بین متخصصان به روش ضریب کاپا تعیین شد و پایایی نیز به شیوه آلفای کرونباخ با نرم افزار SPSS(21) محاسبه شد. جامعه آماری بخش کمی, 457 نفر از پزشکان و دستیاران بالینی بودند و مطابق فرمول کوکران 209 نفر به روش تصادفی طبقه ای از گروههای آموزشی بالینی به عنوان نمونه انتخاب شدند. آزمون تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل اهمیت-عملکرد عامل های تحقیق توسط نرم افزار SMART PLS(3)انجام شد. یافته ها: در بخش کیفی 13 درون مایه و 48 طبقه از چالش های عناصر برنامه درسی استخراج و تبدیل به گویه شد. شاخص های CVI=0. 93, CVR=0. 9, ضریب Kappa>0. 7 و پایایی پرسشنامه r=0. 89 محاسبه گردید. در آزمون تحلیل عاملی کلیه درون مایه های تحقیق تأیید شد و تحلیل نقشه اهمیت-عملکرد نشان داد مهم ترین چالش های آموزش اخلاق پزشکی «بازبینی محتوا و منابع آموزشی», «اجرای نامناسب», «ضعف امکانات و فرصتها» و «مدیریت برنامه پنهان» است. نتیجه گیری: شناسایی و اولویت بندی چالش های برنامه آموزشی, می تواند به عنوان راهنما در بهبود سیاست گذاری و اثربخشی برنامه مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نعمتی، مریم، فلاح، وحید، و عنایتی، ترانه. (1399). شناسایی و اولویت بندی چالش های برنامه درسی دوره پزشکی عمومی با رویکرد اخلاق حرفه ای. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 13(40 )، 1-14. SID. https://sid.ir/paper/398093/fa

    Vancouver: کپی

    نعمتی مریم، فلاح وحید، عنایتی ترانه. شناسایی و اولویت بندی چالش های برنامه درسی دوره پزشکی عمومی با رویکرد اخلاق حرفه ای. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1399؛13(40 ):1-14. Available from: https://sid.ir/paper/398093/fa

    IEEE: کپی

    مریم نعمتی، وحید فلاح، و ترانه عنایتی، “شناسایی و اولویت بندی چالش های برنامه درسی دوره پزشکی عمومی با رویکرد اخلاق حرفه ای،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 13، no. 40 ، pp. 1–14، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/398093/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button