مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,393
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,094
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش هوش هیجانی و اثربخشی آن بر کاهش پرخاشگری نوجوانان پرخاشجوی

صفحات

 صفحه شروع 153 | صفحه پایان 166

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری نوجوانان پرخاشجوی بود. روش پژوهش از نوع تجربی (طرح پیش آزمون پس آزمون) با گروه کنترل بوده است. بدین منظور, ابتدا از بین مدارس راهنمایی ناحیه 5 آموزش و پرورش شهر مشهد به روش خوشه ای تصادفی چند مرحله ای یک مدرسه و از آن تعداد 100 دانش آموز به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. آن گاه پرسشنامه خشم نلسون و همکاران (2000) اجرا و تعداد 20 دانش آموز که نمره بالاتری گرفته بودند به عنوان پرخاشجوی غربال شدند و به صورت تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی های هر دو گروه قبل و بعد از برنامه آموزش هوش هیجانی, پرسشنامه هوش هیجانی شات و پرسشنامه خشم نلسون را کامل کرده و به گروه آزمایش به مدت 10 جلسه برنامه آموزش هوش هیجانی آموزش داده شد. جلسات آموزش بر اساس الگوی چهار بخشی مایر و سالوی (1997), شامل: مبانی نظری هوش هیجانی, به کارگیری و ابراز هیجان و مدیریت هیجان ارائه شد. نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی و پرخاشگری نوجوانان پرخاشجوی, همبستگی منفی معنی داری وجود دارد (0.562-=r). همچنین آموزش هوش هیجانی به بهبود آن و مولفه های مربوطه شامل: تنظیم, ارزیابی و بیان و به کارگیری هیجان منتهی می شود (0.05>p). به علاوه آموزش این صفت بر پرخاشگری و مولفه های آن شامل: پرخاشگری بدنی, ناکامی و ارتباط با همسالان در نوجوانان تاثیر معنی داری دارد (0.05>p). بنابراین می توان نتیجه گرفت که نه تنها هوش هیجانی با پرخاشگری نوجوانان دارای همبستگی منفی است, بلکه آموزش آن باعث افزایش معنی دار توانایی شناسایی و مدیریت هیجان شده, پرخاشگری را کاهش داده و می تواند رویکردی در آموزش و درمان آنان باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کیمیایی، سیدعلی، رفتار، محمدرضا، و سلطانی فر، عاطفه. (1390). آموزش هوش هیجانی و اثربخشی آن بر کاهش پرخاشگری نوجوانان پرخاشجوی. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره (مطالعات تربیتی و روان شناسی)، 1(1)، 153-166. SID. https://sid.ir/paper/204881/fa

Vancouver: کپی

کیمیایی سیدعلی، رفتار محمدرضا، سلطانی فر عاطفه. آموزش هوش هیجانی و اثربخشی آن بر کاهش پرخاشگری نوجوانان پرخاشجوی. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره (مطالعات تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1390؛1(1):153-166. Available from: https://sid.ir/paper/204881/fa

IEEE: کپی

سیدعلی کیمیایی، محمدرضا رفتار، و عاطفه سلطانی فر، “آموزش هوش هیجانی و اثربخشی آن بر کاهش پرخاشگری نوجوانان پرخاشجوی،” پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره (مطالعات تربیتی و روان شناسی)، vol. 1، no. 1، pp. 153–166، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/204881/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button