مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

943
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

685
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تعامل اجتماعی نوجوانان کم شنوای شاغل به تحصیل در مدارس تلفیقی و استثنایی

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 64

چکیده

 زمینه و هدف: افراد مبتلا به آسیب شنوایی نسبت به افراد شنوا, محدودیت های ارتباطی و اجتماعی بیشتری را تجربه می کنند. تحقیق حاضر با هدف تعیین ارتباط نوع مدرسه با وضعیت تعامل اجتماعی نوجوانان کم شنوای شاغل به تحصیل در مدارس تلفیقی و استثنایی انجام شد.روش تحقیق: در این پژوهش مقطعی, از طریق نمونه گیری طبقه بندی شده, 79 نفر از دانش آموزان کم شنوای 12 تا 18 سال مقاطع راهنمایی و متوسطه مدارس تلفیقی (39 نفر) و استثنایی (40 نفر) شهر تهران انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نیمی از دانش آموزان انتخابی در هر نوع مدرسه, از میان افراد مبتلا به کاهش شنوایی خفیف و متوسط و نیمی دیگر از میان افراد مبتلا به کاهش شنوایی شدید و عمیق انتخاب شدند. مشکلات این نوجوانان در زمینه برقراری تعاملات اجتماعی, با استفاده از پرسشنامه 19 سوالی پژوهشگرساخته (که برگرفته از سوالات حیطه اجتماعی و عاطفی «پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با شنوایی» بود), مورد سوال قرار گرفت. برای مقایسه نمرات تعامل اجتماعی دانش آموزان مدارس تلفیقی و استثنایی, به طور کلی و به تفکیک شدت کم شنوایی با توجه به نتیجه آزمون هنجار بودن پراکندگی داده ها بر حسب مورد از آزمون تی و من ویتنی استفاده شد.یافته ها: نمرات کل تعاملات اجتماعی و نمرات تعامل با دوستان, در نوجوانان کم شنوای خفیف تا متوسط شاغل به تحصیل در مدارس تلفیقی, به طور معنی داری بهتر از همتایان شاغل به تحصیل در مدارس استثنایی بود (P=0.05)؛ نمرات تعاملات اجتماعی در مدرسه نوجوانان کم شنوای شدید تا عمیق, در مدارس استثنایی به طور معنی دار بهتر از نوجوانان کم شنوای شدید تا عمیق شاغل به تحصیل در مدارس تلفیقی بود (P=0.05).نتیجه گیری: بر اساس نتایج این تحقیق, به نظر می رسد پیامدهای کوتاه مدت تلفیق تحصیلی بر تعاملات اجتماعی نوجوانان کم شنوای خفیف و متوسط با نوجوانانی که دچار کم شنوایی شدید و عمیق هستند, متفاوت باشد. شایسته است این یافته در تصمیم گیری در مورد انتخاب نوع مدرسه برای نوجوانان با درجات مختلف کم شنوایی در نظر گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سعادتی بروجنی، سعیده، حاتمی زاده، نیکتا، وامقی، روشنک، و کراسکیان، آدیس. (1391). مقایسه تعامل اجتماعی نوجوانان کم شنوای شاغل به تحصیل در مدارس تلفیقی و استثنایی. مراقبت های نوین، 9(1 (پیاپی 33))، 57-64. SID. https://sid.ir/paper/206041/fa

    Vancouver: کپی

    سعادتی بروجنی سعیده، حاتمی زاده نیکتا، وامقی روشنک، کراسکیان آدیس. مقایسه تعامل اجتماعی نوجوانان کم شنوای شاغل به تحصیل در مدارس تلفیقی و استثنایی. مراقبت های نوین[Internet]. 1391؛9(1 (پیاپی 33)):57-64. Available from: https://sid.ir/paper/206041/fa

    IEEE: کپی

    سعیده سعادتی بروجنی، نیکتا حاتمی زاده، روشنک وامقی، و آدیس کراسکیان، “مقایسه تعامل اجتماعی نوجوانان کم شنوای شاغل به تحصیل در مدارس تلفیقی و استثنایی،” مراقبت های نوین، vol. 9، no. 1 (پیاپی 33)، pp. 57–64، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/206041/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button