مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,015
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

599
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش مواجهه شغلی راهبران قطارهای شهری با میدان مغناطیسی پایا

صفحات

 صفحه شروع 40 | صفحه پایان 49

چکیده

 مقدمه: میدان مغناطیسی از دسته آلاینده هایی است که روز به روز جای خود را بیشتر در زندگی بشر باز می کند. در سیستم های مدرن حمل و نقل شهری موتور های دیزلی جای خود را به موتورهای الکتریکی که با جریان های متناوب و مستقیم کار می کنند, داده اند که این امر منجر به مواجهه شغلی راهبران قطار ها با میدان مغناطیسی شده است. این مطالعه به بررسی مواجهه راهبران قطارهای شهری تهران با میدان های مغناطیسی پایا و مقایسه آن با حدود مجاز مواجهه شغلی کشوری می پردازد.روش بررسی: به منظور سنجش مواجهه راهبران, از دو نوع قطار AC و DC داخل شهری و AC بین شهری از هر خط شامل خط 1, 4, 2 و 5 نمونه های به طور تصادفی انتخاب شد و پس از ایستگاه بندی, میدان مغناطیسی پایا به وسیله دستگاه سه جهته HI-3550 و با توجه به استاندارد IEEE std C95.3.1 و مطالعات پیشین اندازه گیری شد. سپس مواجهه راهبران با حدود مجاز مواجهه شغلی ملی مقایسه شد. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 20 استفاده شد.نتایج: حداکثر مواجهه تمام بدن راهبران در قطارهای DC خط 2 (0.52 mT) بود, هرچند میانگین مواجهه راهبران قطار های (0.095 mT) AC نسبت به (0.081 mT) DC بالاتر بود. میانگین چگالی شار مغناطیسی پایا بین خطوط داخل شهری اختلاف معناداری وجود نداشت. بالاترین میزان میانگین مواجهه وزنی زمانی مربوط به راهبران قطارهای AC خط 1 (0.06 mT) بود.نتیجه گیری: مواجهه راهبران قطار تا 10 برابر بالاتر از سطح زمینه (60 mT تا 30) بود و این امر معنادار بودن مواجهه این گروه شغلی را با میدان مغناطیسی نشان می دهد, هرچند در هیچ کدام از وضعیت های ارزیابی, مواجهه تمام بدن راهبران از مواجهه شغلی (TWA=0.2 T و مقدار سقف2T) فراتر نرفته بود. البته این امر بدان معنا نیست که این سطح مواجهه ایمن و بی خطر است, چرا که مطالعات مختلف, مشکلات سلامتی را در مقادیر کمی از میدان مغناطیسی گزارش کرده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منظم، محمدرضا، جلیلیان، حامد، نجفی، کامران، خسروی، یحیی، ذکایی، مجتبی، و زمانیان، زهرا. (1396). سنجش مواجهه شغلی راهبران قطارهای شهری با میدان مغناطیسی پایا. طب کار، 9(2)، 40-49. SID. https://sid.ir/paper/207019/fa

    Vancouver: کپی

    منظم محمدرضا، جلیلیان حامد، نجفی کامران، خسروی یحیی، ذکایی مجتبی، زمانیان زهرا. سنجش مواجهه شغلی راهبران قطارهای شهری با میدان مغناطیسی پایا. طب کار[Internet]. 1396؛9(2):40-49. Available from: https://sid.ir/paper/207019/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا منظم، حامد جلیلیان، کامران نجفی، یحیی خسروی، مجتبی ذکایی، و زهرا زمانیان، “سنجش مواجهه شغلی راهبران قطارهای شهری با میدان مغناطیسی پایا،” طب کار، vol. 9، no. 2، pp. 40–49، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/207019/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button