مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,340
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

352
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین چالش های برنامه درسی دوره دکتری تخصصی بهداشت باروری: یک تحقیق کیفی

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 42

چکیده

 مقدمه: ارتقای کیفیت و پویایی برنامه های آموزش عالی مستلزم ارزشیابی مستمربرنامه درسی است. دوره دکتری تخصصی بهداشت باروری در سال 1385 در ایران راه اندازی شد و توصیه شد تا برنامه درسی آن, با ارزیابی عملکرد دانش آموختگان در محیط کار, نظرسنجی دانشجویان, مدرسان و مدیران آموزشی, مورد ارزشیابی قرار گیرد. این مطالعه با هدف تبیین چالش های برنامه درسی دوره دکتری تخصصی بهداشت باروری صورت گرفت.روش بررسی: بارویکرد تحلیل محتوی کیفی و با نمونه گیری هدفمند و گاهی فرصت طلبانه, تجارب و دیدگاه های 33 نفر ازدانش آموختگان و دانشجویان دوره دکتری بهداشت باروری, مدیران آموزشی و اعضا بورد بهداشت باروری درباره برنامه درسی دوره دکتری بهداشت باروری, با کمک مصاحبه فردی و کسب نظرات مکتوب در سال 94-93 جمع آوری گردید. کلیه داده ها مکتوب شده, کد گذاری عبارت مهم و مرتبط انجام شد. با دسته بندی کدهای مشابه, طبقات اولیه شکل گرفت. با ادامه دسته بندی ها, پنج طبقه اصلی استخراج گردید.نتایج: پنج طبقه از تحلیل داده ها شامل عدم کفایت عناوین و ماهیت دروس, چالش های آموزش دانشجو, ناکامی در تحقق اهداف برنامه درسی, طولانی بودن دوره پژوهشی, ابهام جایگاه حرفه ای دانش آموختگان ظهور یافت که هر یک از زیر طبقات متعددی شکل گرفته بودند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد برنامه درسی دکتری بهداشت باروری برای تامین رسالت دورهنیاز به بازنگری دارد و طراحی دروسی نظیر سلامت جنسی و تقویت ماهیت بالینی دوره, ضروری است. همچنین شکل گیری گروه آموزشی مستقل بهداشت باروری جهت مدیریت امور تحصیلات تکمیلی و نظارت بیشتر بورد بهداشت باروری بر امور آموزش دوره مورد تاکید قرار گرفت. به علاوه جهت تامین نیازهای سلامت باروری جامعه, بایستی حضور متخصصین بهداشت باروری در جایگاه های شغلی متعدد مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کهن، شهناز، بهرامی، مسعود، ملایی نژاد، میترا، حقانی، فریبا، طالقانی، فریبا، تقی زاده، زیبا، و عبدی شهشهانی، مهشید. (1395). تبیین چالش های برنامه درسی دوره دکتری تخصصی بهداشت باروری: یک تحقیق کیفی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 11(1)، 27-42. SID. https://sid.ir/paper/208220/fa

    Vancouver: کپی

    کهن شهناز، بهرامی مسعود، ملایی نژاد میترا، حقانی فریبا، طالقانی فریبا، تقی زاده زیبا، عبدی شهشهانی مهشید. تبیین چالش های برنامه درسی دوره دکتری تخصصی بهداشت باروری: یک تحقیق کیفی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1395؛11(1):27-42. Available from: https://sid.ir/paper/208220/fa

    IEEE: کپی

    شهناز کهن، مسعود بهرامی، میترا ملایی نژاد، فریبا حقانی، فریبا طالقانی، زیبا تقی زاده، و مهشید عبدی شهشهانی، “تبیین چالش های برنامه درسی دوره دکتری تخصصی بهداشت باروری: یک تحقیق کیفی،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 11، no. 1، pp. 27–42، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208220/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button