مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

840
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

531
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر آموزش به روش نقشه کشی مفهومی و سنتی بر میزان خلاقیت دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 57

چکیده

 سابقه و اهداف: خلاقیت جزء ضروری مراقبت های پرستاری است, لذا توسعه خلاقیت به عنوان یک اولویت در آموزش پرستاری مطرح است. این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر آموزش درس اصول و فنون پرستاری به روش نقشه کشی مفهومی و سنتی بر میزان خلاقیت دانشجویان پرستاری انجام شد.روش بررسی: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 70 نفر از دانشجویان ترم اول دانشکده پرستاری و مامایی تهران در مرکز مهارت های بالینی انجام شد. دانشجویان به روش تصادفی ساده به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. محتوای آموزشی در گروه آزمون به روش نقشه کشی مفهومی و در گروه کنترل به روش متداول ارائه شد. جمع آوری داده ها با پرسشنامه مشخصات فردی و آزمون خلاقیت عابدی در ابتدا و چهار هفته پس از آخرین جلسه آموزش انجام شد. داده ها با نرم افزار SPSS- V21 در سطح معنی داری P<0.05 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: قبل از آموزش, میانگین و انحراف معیار نمره کل خلاقیت در گروه نقشه کشی مفهومی 126.1±7.4 و در گروه سنتی 128.2±5.2 بود و تفاوت دو گروه معنی دار نبود (P=0.07), اما پس از آموزش تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده شد 157.8±7.3] در گروه نقشه کشی مفهومی و 138.1±5.1 در گروه سنتی, [P=0.01. این تفاوت در تمامی مولفه ها معنی دار بود (P=0.01).نتیجه گیری: خلاقیت دانشجویان پرستاری در هر دو گروه نسبت به قبل از آموزش ارتقا یافته بود و تاثیر روش نقشه کشی مفهومی بسیار بیشتر از روش سنتی بود. لزوم انجام تحقیقات بیشتر در مدت زمان طولانی تر و برای سایر دروس می تواند به تصمیم گیری مبتنی بر شواهد کمک نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صادقی گندمانی، حمیدرضا، دل آرام، معصومه، و ناصری بروجنی، نرگس. (1393). مقایسه تاثیر آموزش به روش نقشه کشی مفهومی و سنتی بر میزان خلاقیت دانشجویان پرستاری. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 9(3 (پیاپی 16))، 48-57. SID. https://sid.ir/paper/208248/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی گندمانی حمیدرضا، دل آرام معصومه، ناصری بروجنی نرگس. مقایسه تاثیر آموزش به روش نقشه کشی مفهومی و سنتی بر میزان خلاقیت دانشجویان پرستاری. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1393؛9(3 (پیاپی 16)):48-57. Available from: https://sid.ir/paper/208248/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا صادقی گندمانی، معصومه دل آرام، و نرگس ناصری بروجنی، “مقایسه تاثیر آموزش به روش نقشه کشی مفهومی و سنتی بر میزان خلاقیت دانشجویان پرستاری،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 9، no. 3 (پیاپی 16)، pp. 48–57، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208248/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا