مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,367
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

823
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر آموزش به روش نقشه مفهومی و روش تدریس متداول بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 33

چکیده

 مقدمه: پرورش تفکر انتقادی و مهارت های عملی در عرصه نظام آموزش پزشکی کشور همچنان به عنوان چالشی جدی و در خور توجه باقی مانده است. روش های متداول آموزشی از جمله سخنرانی که به عنوان روش غالب در نظام آموزش عالی به کار می رود, موجب گسترش سبک انفعالی می شود که مطابق آن تفکر انتقادی به معنای واقعی نادیده گرفته می شود. این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر آموزش درس اصول و فنون پرستاری به روش نقشه مفهومی و روش تدریس متداول بر مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری تهران در سال 1393 انجام شده است.روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 70 نفر از دانشجویان ترم اول دانشکده پرستاری و مامایی تهران انجام شد. دانشجویان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. محتوای آموزشی در گروه آزمون به روش نقشه مفهومی و در گروه کنترل به روش سخنرانی ارائه شد. جمع آوری داده ها با پرسشنامه مشخصات فردی و آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا- فرم ب در ابتدا و چهار هفته پس از آخرین جلسه آموزش انجام شد. داده ها با نرم افزار SPSS-V21 در سطح معنی داری 0.05 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: قبل از آموزش, میانگین و انحراف معیار نمره کل تفکر انتقادی در گروه نقشه مفهومی 9.71±2.66 و در گروه سخنرانی 9.64±2.14 بود و تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد (P=0.121), ولی پس از آموزش نمره کل تفکر انتقادی در گروه نقشه مفهومی 15.20±2.71 و در گروه سخنرانی 10.25±2.06 بود که این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (P=0.01). این تفاوت در تمامی مولفه ها معنی دار بود (P=0.003).نتیجه گیری: بکارگیری راهبرد نقشه مفهومی در دانشجویان پرستاری می تواند منجر به توسعه مهارت های تفکر انتقادی, به عنوان یکی از رسالت های مهم آموزش عالی گردد. از این رو بهتر است در آموزش بالینی پرستاری به کار گرفته شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صادقی گندمانی، حمیدرضا، شهبازی، سارا، ناصری بروجنی، نرگس، و پویش، وحیده. (1395). مقایسه تاثیر آموزش به روش نقشه مفهومی و روش تدریس متداول بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری، 5(4 (پیاپی 18))، 27-33. SID. https://sid.ir/paper/238247/fa

Vancouver: کپی

صادقی گندمانی حمیدرضا، شهبازی سارا، ناصری بروجنی نرگس، پویش وحیده. مقایسه تاثیر آموزش به روش نقشه مفهومی و روش تدریس متداول بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری[Internet]. 1395؛5(4 (پیاپی 18)):27-33. Available from: https://sid.ir/paper/238247/fa

IEEE: کپی

حمیدرضا صادقی گندمانی، سارا شهبازی، نرگس ناصری بروجنی، و وحیده پویش، “مقایسه تاثیر آموزش به روش نقشه مفهومی و روش تدریس متداول بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری،” آموزش پرستاری، vol. 5، no. 4 (پیاپی 18)، pp. 27–33، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238247/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button