مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,474
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

757
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گرایش به تفکر انتقادی، عزت نفس، ابراز وجود، اضطراب اجتماعی و نگرانی در دانشجویان: ارائه یک مدل علیّ

صفحات

 صفحه شروع 155 | صفحه پایان 166

چکیده

 مقدمه: تفکر انتقادی عنصری کلیدی در سلامت روان است. هدف این مطالعه بررسی رابطه گرایش به تفکر انتقادی, عزت نفس, ابراز وجود, اضطراب اجتماعی و نگرانی در قالب یک مدل علیّ بود. روش: مطالعه حاضر, طرحی توصیفی همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه پیام نور آبدانان بود. تعداد 290 دانشجو با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و نتایج با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تفسیر شد. در این پژوهش از پرسشنامه گرایش تفکر انتقادی کالیفرنیا (1992), مقیاس عزت نفس روزنبرگ (1965), نسخه ی ساده مقیاس ابراز وجود راتوس (1984), مقیاس فوبی اجتماعی (2000), پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (1990) استفاده شد. نتایج: گرایش به تفکر انتقادی به ترتیب با ضرایب 0. 14-و 0. 11-اثر کاهشی بر اضطراب اجتماعی و نگرانی داشت, درحالیکه با عزت نفس (0. 24) و ابراز وجود (0. 21) اثر مثبتی نشان داد. همچنین, بین عزت نفس با اضطراب اجتماعی (0. 29-) و نگرانی (0. 30-) و بین ابراز وجود با اضطراب اجتماعی (0. 31-) و نگرانی (0. 15-) رابطه منفی مشاهده شد. نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن بود که گرایش به تفکر انتقادی به واسطه ی عزت نفس و ابراز وجود بر اضطراب اجتماعی (0. 22-) و نگرانی (0. 28-) اثر غیر مستقیم معنادار دارد. بحث و نتیجه گیری: گرایش به تفکر انتقادی به دلیل تأثیر مثبتی که بر عزت نفس و ابراز وجود دارد, می تواند منجر به کاهش اضطراب و نگرانی شود. این مدل به طور بالقوه در چهارچوب روش درمان شناختی رفتاری, می تواند پیامدهای درمانی برای بیماران مبتلا به اختلالات روانی, از جمله افسردگی و اختلالات اضطرابی داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمانی فر، امید، شعبانی، فرزانه، رضایی، زهرا، و نیکوبخت، نجمه. (1396). گرایش به تفکر انتقادی, عزت نفس, ابراز وجود, اضطراب اجتماعی و نگرانی در دانشجویان: ارائه یک مدل علیّ. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 15(2 (پیاپی 29) )، 155-166. SID. https://sid.ir/paper/208698/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمانی فر امید، شعبانی فرزانه، رضایی زهرا، نیکوبخت نجمه. گرایش به تفکر انتقادی, عزت نفس, ابراز وجود, اضطراب اجتماعی و نگرانی در دانشجویان: ارائه یک مدل علیّ. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1396؛15(2 (پیاپی 29) ):155-166. Available from: https://sid.ir/paper/208698/fa

    IEEE: کپی

    امید سلیمانی فر، فرزانه شعبانی، زهرا رضایی، و نجمه نیکوبخت، “گرایش به تفکر انتقادی, عزت نفس, ابراز وجود, اضطراب اجتماعی و نگرانی در دانشجویان: ارائه یک مدل علیّ،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 15، no. 2 (پیاپی 29) ، pp. 155–166، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208698/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button