مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,993
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

915
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط گرایش به تفکر انتقادی و عزت نفس در دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 19

چکیده

 مقدمه: داشتن تفکر انتقادی نیازمند شخصیتی هوشیار و با قدرت تصمیم گیری است که از شاخصه های عزت نفس می باشد. این مطالعه به منظور بررسی ارتباط گرایش به تفکر انتقادی و عزت نفس در دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی پیوسته پرستاری انجام شد. روش ها: این مطالعه همبستگی با تعداد 170 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی شهید صدوقی و آزاد اسلامی شهر یزد در سال 1387 بر اساس نمونه گیری طبقه ای انجام شد. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش: بخش اول, مشخصات دموگرافیک؛ بخش دوم, پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا و بخش سوم, پرسشنامه عزّت نفس روزنبرگ (Rosenberg) بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آمار توصیفی (توزیع فراوانی مطلق و نسبی و میانگین و انحراف معیار) و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج: نتایج نشان داد که اکثریت دانشجویان (81.8 درصد) دارای گرایش به تفکر انتقادی متزلزل بودند و عزت نفس آنان (73.5 درصد) در حد متوسط بود. بین گرایش به تفکر انتقادی و عزت نفس, ارتباط معنی داری وجود داشت. نتیجه گیری: دانشجویان با عزت نفس بالاتر از گرایش به تفکر انتقادی مطلوب تری برخوردار و ارتباط مستقیم و مثبتی بین این دو ویژگی وجود داشت. لازم است اعضای هیات علمی, عزّت نفس کافی برای انجام قضاوت و تصمیم گیری در شرایط مختلف بالینی را در دانشجویان پرستاری ایجاد نمایند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برخورداری، معصومه، جلال منش، شمس الملوک ، و محمودی، محمود. (1388). ارتباط گرایش به تفکر انتقادی و عزت نفس در دانشجویان پرستاری . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 9(1 (پیاپی 21))، 13-19. SID. https://sid.ir/paper/59287/fa

    Vancouver: کپی

    برخورداری معصومه، جلال منش شمس الملوک ، محمودی محمود. ارتباط گرایش به تفکر انتقادی و عزت نفس در دانشجویان پرستاری . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1388؛9(1 (پیاپی 21)):13-19. Available from: https://sid.ir/paper/59287/fa

    IEEE: کپی

    معصومه برخورداری، شمس الملوک جلال منش، و محمود محمودی، “ارتباط گرایش به تفکر انتقادی و عزت نفس در دانشجویان پرستاری ،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 9، no. 1 (پیاپی 21)، pp. 13–19، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59287/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button