مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,797
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,335
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش ایمنی بر ارتقای رفتارهای ایمن کارگران از طریق کاربرد تلفیق الگوی پرسید - پروسید با نظریه های شناختی اجتماعی و یادگیری بزرگسالان

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 25

چکیده

 مقدمه: مطالعات نشان می دهد که حدود 90 درصد حوادث ناشی از کار به علت رفتارهای غیر ایمن و خطاهای انسان, روی می دهد و حتی با وجود محیط و شرایط ایمن ممکن است کارگران, قوانین را زیر پا گذاشته و به طور غیر ایمن عمل کنند. مهم ترین و اساسی ترین راه افزایش رفتارهای ایمن و کاهش رفتارهای غیر ایمن, آموزش کارگران در زمینه ایمنی و بهداشت کار می باشد. هدف از این مطالعه, تعیین میزان تاثیر آموزش ایمنی از طریق کاربرد تلفیق الگوی پرسید پروسید با نظریه های شناختی اجتماعی و یادگیری بزرگسالان بر ارتقای رفتارهای ایمن کارگران است.مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه تجربی از نوع RCT شاهددار است که در روی 191 نفر از کارگران شرکت های پیمانکاری مجتمع پتروشیمی رازی ماهشهر در دو گروه (گروه آزمون 96 نفر و گروه شاهد 95 نفر) انجام شده است. پس از روایی و پایایی پرسشنامه محقق ساخته و بر اساس بر اساس اطلاعات به دست آمده از مرحله پیش آزمون, مداخله آموزشی با استفاده از روش های مختلف انجام شد. دو ماه بعد از انجام مداخله, آزمون ثانویه انجام گرفت, سپس اطلاعات جمع آوری شده باتوجه به نوع متغیرها و نحوه توزیع آن ها در گروه ها با استفاده از آزمون های آماری پارامتریک (تی مستقل و تی زوج) و ناپارامتریک (کای اسکویر, ویلکاکسون و من ویتنی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: پس از مداخله آموزشی, میانگین امتیازات آگاهی, نگرش و رفتارهای ایمن گروه آزمون به طور معناداری افزایش پیدا کرد (P<0.005), در صورتی که این تغییرات در گروه شاهد معنادار نبود. همچنین نتایج نشان داد که پس از مداخله آموزشی, کاهش رفتارهای غیر ایمن در گروه آزمون معنادار می باشد (P=0.000), در صورتی که در گروه شاهد این اختلاف معنادار نیست.بحث: نتایج تحقیق نشان می دهد که کاربرد تلفیق الگوی پرسید و پروسید با نظریه های شناختی اجتماعی و یادگیری بزرگسالان بر ارتقای رفتارهای ایمن کارگران مجتمع تتروشیمی رازی ماهشهر, مثبت و قابل قبول می باشد, بنابراین پیشنهاد می شود برای انجام برنامه های مداخله ای برای افزایش رفتارهای ایمن در صنایع مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سنایی نسب، هرمز، کاظم نژاد، انوشیروان، خوانین، علی، توکلی، رضا، و غفرانی پور، فضل اله. (1387). تاثیر آموزش ایمنی بر ارتقای رفتارهای ایمن کارگران از طریق کاربرد تلفیق الگوی پرسید - پروسید با نظریه های شناختی اجتماعی و یادگیری بزرگسالان. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، 12(1 (پیاپی 36))، 11-25. SID. https://sid.ir/paper/20940/fa

    Vancouver: کپی

    سنایی نسب هرمز، کاظم نژاد انوشیروان، خوانین علی، توکلی رضا، غفرانی پور فضل اله. تاثیر آموزش ایمنی بر ارتقای رفتارهای ایمن کارگران از طریق کاربرد تلفیق الگوی پرسید - پروسید با نظریه های شناختی اجتماعی و یادگیری بزرگسالان. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)[Internet]. 1387؛12(1 (پیاپی 36)):11-25. Available from: https://sid.ir/paper/20940/fa

    IEEE: کپی

    هرمز سنایی نسب، انوشیروان کاظم نژاد، علی خوانین، رضا توکلی، و فضل اله غفرانی پور، “تاثیر آموزش ایمنی بر ارتقای رفتارهای ایمن کارگران از طریق کاربرد تلفیق الگوی پرسید - پروسید با نظریه های شناختی اجتماعی و یادگیری بزرگسالان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، vol. 12، no. 1 (پیاپی 36)، pp. 11–25، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/20940/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button