مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,996
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,118
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

باورها و حالت فراشناختی، بازدارنده یا تسهیل کننده خودتنظیمی تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 49

چکیده

 خودتنظیمی تحصیلی یکی از موضوعات اساسی آموزش و پرورش است که به نظر می ‏رسد با فراشناخت در رابطه باشد. بررسی این ارتباط از جنبه نظری و کاربردی دارای اهمیت است. پس هدف این مطالعه بررسی و تعیین نقش مولفه‏ های فراشناختی در خودتنظیمی تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که 318 دانش آموز پسر پایه دوم دبیرستان از منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران, به روش نمونه‏ گیری خوشه ‏ای, انتخاب شدند. آنان پرسشنامه ‏های باورهای فراشناختی ولز و کارترایت - هاتون (2004), حالت فراشناختی اونیل و عابدی (1996) و خودتنظیمی تحصیلی ریان و کانل (1989) را تکمیل کردند. داده ‏ها با استفاده از روش رگرسیون چند متغیری گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون, تحلیل شد. یافته ‏های پژوهش نشان داد که حالت فراشناختی با خودتنظیمی تحصیلی رابطه مثبت دارد. اما بین باورهای فراشناختی و خودتنظیمی تحصیلی رابطه منفی وجود دارد. به علاوه مولفه‏ های برنامه ‏ریزی, کنترل ناپذیری و نیاز به کنترل, 26 درصد از واریانس خودتنطیمی تحصیلی را پیش بینی می‏ کنند. بر اساس مبانی نظری و نتایج این پژوهش, باورها و حالت فراشناختی با خودتنظیمی تحصیلی, به ‏گونه متفاوت رابطه دارند. بنابراین, آموزش مولفه‏ های فراشناختی می ‏تواند در بهبود و افزایش خودتنظیمی تحصیلی دانش ‏آموزان موثر باشد. البته به هنگام انتخاب و تدوین محتوی آموزشی, یافته ‏های این پژوهش باید مدنظر قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سالاری فر، محمدحسین، پوراعتماد، حمیدرضا، حیدری، محمود، و اصغرنژادفرید، علی اصغر. (1390). باورها و حالت فراشناختی, بازدارنده یا تسهیل ‌کننده خودتنظیمی تحصیلی. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، 2(7)، 32-49. SID. https://sid.ir/paper/213862/fa

    Vancouver: کپی

    سالاری فر محمدحسین، پوراعتماد حمیدرضا، حیدری محمود، اصغرنژادفرید علی اصغر. باورها و حالت فراشناختی, بازدارنده یا تسهیل ‌کننده خودتنظیمی تحصیلی. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)[Internet]. 1390؛2(7):32-49. Available from: https://sid.ir/paper/213862/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین سالاری فر، حمیدرضا پوراعتماد، محمود حیدری، و علی اصغر اصغرنژادفرید، “باورها و حالت فراشناختی, بازدارنده یا تسهیل ‌کننده خودتنظیمی تحصیلی،” فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، vol. 2، no. 7، pp. 32–49، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/213862/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button