Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,192
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

889
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تجربیات زیسته معلمان از رفتار قلدرانه دانش آموزان: رویکردی پدیدار شناسانه

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 153

چکیده

 مقدمه قلدری, مشکل رفتاری پیچیده ای است که در بیشتر مدارس به چشم می خورد؛ و پژوهش های کمی فراوانی در راستای آن انجام شده است؛ اما پژوهش های کیفی که بتواند این رفتار را به شکل گسترده ای مورد بررسی قرار دهد, بسیار اندک بود. پژوهش حاضر باهدف بررسی تجربیات زیسته معلمان از رفتار قلدرانه دانش آموزان انجام گرفت. روش مطالعه حاضر از نوع کیفی و مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی بود. در این مطالعه 20 معلم دوره متوسطه به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد؛ و برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش پدیدارشناسی اسمیت استفاده شد؛ که طی آن 5 مضمون اصلی و 23 مضمون فرعی از داده ها استخراج گردید. یافته ها نتایج نشان داد که در تعریف قلدری, مصادیق, ویژگی و علل بین تجربیات زیسته معلمان با پیشینه همسویی وجود دارد؛ ولی در بازخوردها, نتایج متفاوتی دیده شد. معلمان بنا به تمایل شخصی خود از روش های مختلفی نظیر تنبیه, مذاکره فردی, ارجاع به دفتر, بی توجهی به رفتار نامطلوب و تقویت رفتارهای مغایر با آن, علت یابی, محبت کردن و ایجاد رابطه دوستی, دعوت از اولیا, ارجاع به مشاوره و جدی گرفتن قوانین مدرسه, نمره و انضباط استفاده می کردند. نتیجه گیری نتایج حاصل از این پژوهش راهگشای تحقیقات بیشتر در حوزه مداخلات مربوط به قلدری خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پورطالب، نرگس، فتحی آذر، اسکندر، و ادیب، یوسف. (1398). بررسی تجربیات زیسته معلمان از رفتار قلدرانه دانش آموزان: رویکردی پدیدار شناسانه. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 8(2 )، 143-153. SID. https://sid.ir/paper/215439/fa

    Vancouver: کپی

    پورطالب نرگس، فتحی آذر اسکندر، ادیب یوسف. بررسی تجربیات زیسته معلمان از رفتار قلدرانه دانش آموزان: رویکردی پدیدار شناسانه. تحقیقات کیفی در علوم سلامت[Internet]. 1398؛8(2 ):143-153. Available from: https://sid.ir/paper/215439/fa

    IEEE: کپی

    نرگس پورطالب، اسکندر فتحی آذر، و یوسف ادیب، “بررسی تجربیات زیسته معلمان از رفتار قلدرانه دانش آموزان: رویکردی پدیدار شناسانه،” تحقیقات کیفی در علوم سلامت، vol. 8، no. 2 ، pp. 143–153، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/215439/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا