Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

981
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

709
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری و مثبت نگر بر عملکرد اجتماعی-انطباقی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان کمال گرا

صفحات

 صفحه شروع 240 | صفحه پایان 260

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان های مثبت نگر و شناختی-رفتاری بر عملکرد اجتماعی-انطباقی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان کمال گرا است. این پژوهش آزمایشی, با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دختر کمال گرای مدارس متوسطه شهر رشت در سال 1395 است. نمونه پژوهش 69 دانش آموز دختر کمال گرا بود که به صورت تصادفی به سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها, از مقیاس کمال گرایی بالینی استوبر, پرسش نامه عملکرد اجتماعی-انطباقی سالملا-آرو و همکاران و مقیاس فرسودگی تحصیلی پرایس و همکاران استفاده شد. گروه های آزمایش, درمان های مثبت نگر و شناختی-رفتاری را در 10 جلسه دریافت کردند و گروه کنترل مداخله ای نگرفت. نتایج نشان داد که درمان های مثبت نگر و شناختی-رفتاری در افزایش عملکرد اجتماعی-انطباقی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانش آموزان کمال گرا تأثیر دارد. بین اثربخشی دو درمان تفاوتی به دست نیامد. این یافته ها بیان می کند که درمان مثبت نگر به اندازه درمان شناختی-رفتاری مؤثر است و می توان از آن به عنوان درمان جایگزین استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیامرثی، آذر، نریمانی، محمد، صبحی قراملکی، ناصر، و میکاییلی، نیلوفر. (1397). اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری و مثبت نگر بر عملکرد اجتماعی-انطباقی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان کمال گرا. روانشناسی مدرسه، 7(2 (پیاپی 26) )، 240-260. SID. https://sid.ir/paper/216730/fa

    Vancouver: کپی

    کیامرثی آذر، نریمانی محمد، صبحی قراملکی ناصر، میکاییلی نیلوفر. اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری و مثبت نگر بر عملکرد اجتماعی-انطباقی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان کمال گرا. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1397؛7(2 (پیاپی 26) ):240-260. Available from: https://sid.ir/paper/216730/fa

    IEEE: کپی

    آذر کیامرثی، محمد نریمانی، ناصر صبحی قراملکی، و نیلوفر میکاییلی، “اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری و مثبت نگر بر عملکرد اجتماعی-انطباقی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان کمال گرا،” روانشناسی مدرسه، vol. 7، no. 2 (پیاپی 26) ، pp. 240–260، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216730/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا