مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,237
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,153
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش هوش اخلاقی و ادراک خطر در پیش بینی فرسودگی تحصیلی و اهمال کاری دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 124 | صفحه پایان 145

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی نقش هوش اخلاقی و ادراک خطر در پیش بینی فرسودگی تحصیلی و اهمال کاری دانش آموزان بود. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دبیرستانی بودند که در نیمسال اول سال تحصیلی 95-1394 در شهرستان قروه مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه, نمونه ای به حجم 120 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های فرسودگی تحصیلی, پرسشنامه اهمال کاری, پرسشنامه هوش اخلاقی و ارزیابی شناختی حوادث پرخطر استفاده شد. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته های تحلیل رگرسیون نشان داد که مولفه های هوش اخلاقی و ادراک خطر 79.4 درصد از کل واریانس های اهمال کاری و 48.5 درصد از کل واریانس های فرسودگی تحصیلی را در دانش آموزان تبیین می کنند. نسبت F نیز نشان داد که پیش بینی اهمال کاری و فرسودگی تحصیلی معنادار است (p=0.000), بنابراین توجه به متغیرهایی مانند هوش اخلاقی که «هوش حیاتی» برای همه انسان ها و ترکیبی از دانش, تمایل و اراده است, گام مهمی در پیشگیری از فرسودگی تحصیلی و اهمال کاری دانش آموزان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نریمانی، محمد، محمدی، گلاویژ، الماسی راد، نسرین، و محمدی، جهانگیر. (1396). نقش هوش اخلاقی و ادراک خطر در پیش بینی فرسودگی تحصیلی و اهمال کاری دانش آموزان. روانشناسی مدرسه، 6(2 )، 124-145. SID. https://sid.ir/paper/216736/fa

    Vancouver: کپی

    نریمانی محمد، محمدی گلاویژ، الماسی راد نسرین، محمدی جهانگیر. نقش هوش اخلاقی و ادراک خطر در پیش بینی فرسودگی تحصیلی و اهمال کاری دانش آموزان. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1396؛6(2 ):124-145. Available from: https://sid.ir/paper/216736/fa

    IEEE: کپی

    محمد نریمانی، گلاویژ محمدی، نسرین الماسی راد، و جهانگیر محمدی، “نقش هوش اخلاقی و ادراک خطر در پیش بینی فرسودگی تحصیلی و اهمال کاری دانش آموزان،” روانشناسی مدرسه، vol. 6، no. 2 ، pp. 124–145، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216736/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button