مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

668
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

683
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی باورهای خودکارآمدی دانشجویان علوم انسانی از طریق کیفیت تدریس اساتید

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 70

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت تدریس اساتید در باورهای خودکارآمدی دانشجویان صورت گرفت. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تمامی دانشجویان رشته های علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 91-90 بوده اند (مجموعا 7553 نفر). تعداد 366 نفر از این دانشجویان طبق جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونه گیری طبقه ای نسبی با توجه به حجم هر دانشکده, انتخاب و پرسشنامه های کیفیت تدریس سراج و خودکارآمدی عمومی شرر را تکمیل کردند. داده های حاصل نیز با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. کیفیت تدریس, قادر به پیش بینی باورهای خودکارامدی دانشجویان (F (364,1)=30.12, p=0.000) و 8 درصد از واریانس باورهای خودکارامدی دانشجویان از طریق کیفیت تدریس اساتید, قابل تبیین بود.از بین مولفه های چهارگانه کیفیت تدریس, ارزشیابی تدریس (t=3.008, p=0.003) و روابط بین فردی (t=2.197, p=0.09) پیش بینی کننده مثبت و طرح درس (t=-3.329, p=0.001) پیش بینی کننده منفی خودکارآمدی دانشجویان بود. همچنین, مولفه اجرای تدریس (t=-0.924, p=0.356) در پیش بینی خودکارآمدی دانشجویان مورد بررسی سهمی نداشت. بنابراین با توجه به اینکه در مطالعه حاضر, اجرای تدریس در باورهای خودکارآمدی دانشجویان نقشی نداشت, استفاده از روش های تدریس مساله محور که دانشجو را درگیر فرآیند آموزش می نماید, توصیه می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایزدی، صمد، علوی لنگرودی، سیدکاظم، پاک مهر، حمیده، و تجری، مجتبی. (1394). پیش بینی باورهای خودکارآمدی دانشجویان علوم انسانی از طریق کیفیت تدریس اساتید. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 6(11 )، 47-70. SID. https://sid.ir/paper/219514/fa

    Vancouver: کپی

    ایزدی صمد، علوی لنگرودی سیدکاظم، پاک مهر حمیده، تجری مجتبی. پیش بینی باورهای خودکارآمدی دانشجویان علوم انسانی از طریق کیفیت تدریس اساتید. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی[Internet]. 1394؛6(11 ):47-70. Available from: https://sid.ir/paper/219514/fa

    IEEE: کپی

    صمد ایزدی، سیدکاظم علوی لنگرودی، حمیده پاک مهر، و مجتبی تجری، “پیش بینی باورهای خودکارآمدی دانشجویان علوم انسانی از طریق کیفیت تدریس اساتید،” مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، vol. 6، no. 11 ، pp. 47–70، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219514/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button