Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,479
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,124
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مداخلات آموزش بهداشت در رابطه با تغذیه دانش آموزان: یک بررسی نظام مند

صفحات

 صفحه شروع 62 | صفحه پایان 72

چکیده

 زمینه و هدف: طراحی, اجرا و ارزشیابی برنامه آموزش تغذیه در مدارس, راهکاری مناسب برای ارتقاء سلامت دانش آموزان و ایجاد آگاهی عمومی است. هدف از این پژوهش بررسی مداخلات آموزش بهداشت در رابطه با تغذیه دانش آموزان از سال 1379 تا 1387 می باشد.روش تحقیق: در این مطالعه, بانکهای اطلاعاتی SID و Iranmedex بصورت نظام مند برای به دست آوردن عناوین و مقالات تمام متن حاوی نتایج مداخلات آموزشی مرتبط با تغذیه در دانش آموزان جستجو شدند که پس از جستجو با کلید واژگان مرتبط, تعداد 23 مقاله که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند, انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان داد از 23 مطالعه مورد بررسی, 18 مطالعه باعث افزایش آگاهی شده اند, 8 مطالعه تاثیر مثبتی بر نگرش افراد داشته اند و 15 مطالعه نیز باعث بهبود رفتارهای تغذیه ای (عملکرد) دانش آموزان شده اند. روش های مشارکتی نظیر بحث گروهی و ایفای نقش و نیز روش های سمعی بصری نظیر فیلم و تصویر کارایی بیشتری در ارائه مطالب آموزشی مرتبط با تغذیه به دانش آموزان داشته اند.نتیجه گیری: بررسی مداخلات نشان می دهد که روش ایفای نقش در ارتقاء آگاهی, نگرش و عملکرد تغذیه ای, تاثیر بیشتری نسبت به سخنرانی دارد. همچنین روش های سخنرانی و بحث گروهی کارایی بیشتری نسبت به جزوه, خودآموز و کتابچه دارند. ضمنا جهت اثربخشی بیشتر مداخلات, استفاده از تئوری ها و الگوهای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت نظیر الگوی مراحل تغییر, اعتقاد بهداشتی, تئوری رفتار برنامه ریزی شده, الگوی بزنف, پرسید-پروسید و دیگر الگوهای ارتقاء دهنده سبک زندگی سالم در مداخلات مربوط به تغذیه دانش آموزان توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهداری، طاهره، خزلی، مهدی، بختیاری، محمود، و نیلساز، مهناز. (1391). مداخلات آموزش بهداشت در رابطه با تغذیه دانش آموزان: یک بررسی نظام مند. سلامت و بهداشت اردبیل، 3(3)، 62-72. SID. https://sid.ir/paper/227008/fa

    Vancouver: کپی

    دهداری طاهره، خزلی مهدی، بختیاری محمود، نیلساز مهناز. مداخلات آموزش بهداشت در رابطه با تغذیه دانش آموزان: یک بررسی نظام مند. سلامت و بهداشت اردبیل[Internet]. 1391؛3(3):62-72. Available from: https://sid.ir/paper/227008/fa

    IEEE: کپی

    طاهره دهداری، مهدی خزلی، محمود بختیاری، و مهناز نیلساز، “مداخلات آموزش بهداشت در رابطه با تغذیه دانش آموزان: یک بررسی نظام مند،” سلامت و بهداشت اردبیل، vol. 3، no. 3، pp. 62–72، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/227008/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا