مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

832
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

686
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فرایند تدوین برنامه درسی برای دوره کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس و اعتبارسنجی آن از دیدگاه متخصصان برنامه‫ ریزی درسی و بهداشت مدارس

صفحات

 صفحه شروع 607 | صفحه پایان 629

چکیده

 زمینه و هدف: دانش آموزان از سرمایه های عمده انسانی هر جامعه محسوب می گردند و توجه به سلامت آنها نوعی سرمایه گذاری برای آینده قلمداد می گردد. یکی از راه های موثر در ارتقای بهداشت دانش آموزان, تربیت مربیان بهداشت مدارس در نظام آموزش عالی است. پژوهش حاضر با هدف فرایند تدوین برنامه درسی برای دوره کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس و اعتبارسنجی آن از دیدگاه متخصصان برنامه ریزی درسی و بهداشت مدارس انجام گرفته است. روش کار: این پژوهش با روش تحقیق آمیخته انجام شده است. در بخش کیفی از روش اکتشافی و در بخش کمی از روشتوصیفی-پیمایشی استفاده شده است. جامعه پژوهش در بخش کیفی, مجموع افکار متخصصانی است که در حوزه بهداشت مدارس و برنامه درسی اظهار نظر کرده اند و این افکار در قالب اسناد و مدارک نمود داشته است و در بخش کمی شامل 300 تن از متخصصان برنامه درسی و بهداشت مدارس شاغل در تهران بوده است. نمونه پژوهش در بخش اعتبارسنجی الگو شامل 168 تن از این متخصصان بود. ابزار پژوهش جهت اعتبارسنجی برنامه درسی مورد نظر, پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی آن برطبق نظر متخصصان و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ 96/0 مورد تایید قرار گرفته است. برای اعتبارسنجی آن از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که ساختار پیشنهادی برنامه درسی برای دوره کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس از بخش هایی همچون اهداف, محتوا, بهداشت فردی و اجتماعی, فرایندهای رشته ای و ارزشیابی واحدهای عملی و تئوری تشکیل شده است. همچنین یافته های اعتبارسنجی نشان داد که برنامه درسی برای دوره کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس از دیدگاه متخصصان برنامه ریزی درسی و بهداشت مدارس از اعتبار لازم برخوردار بوده است. نتیجه گیری: با توجه به این که برنامه درسی پیشنهادی برای دوره کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس از اعتبار لازم برخوردار است, به برنامه ریزان درسی و اعضای هیئت علمی حوزه بهداشت پیشنهاد می شود تا نسبت به تصویب این برنامه و اجرای آن در نظام آموزش عالی همت گمارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حافظی، اکرم، عباسی، عفت، نیکنامی، شمس الدین، و نوه ابراهیم، عبدالرحیم. (1396). فرایند تدوین برنامه درسی برای دوره کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس و اعتبارسنجی آن از دیدگاه متخصصان برنامه‫ ریزی درسی و بهداشت مدارس. سلامت و بهداشت اردبیل، 8(5 )، 607-629. SID. https://sid.ir/paper/227116/fa

    Vancouver: کپی

    حافظی اکرم، عباسی عفت، نیکنامی شمس الدین، نوه ابراهیم عبدالرحیم. فرایند تدوین برنامه درسی برای دوره کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس و اعتبارسنجی آن از دیدگاه متخصصان برنامه‫ ریزی درسی و بهداشت مدارس. سلامت و بهداشت اردبیل[Internet]. 1396؛8(5 ):607-629. Available from: https://sid.ir/paper/227116/fa

    IEEE: کپی

    اکرم حافظی، عفت عباسی، شمس الدین نیکنامی، و عبدالرحیم نوه ابراهیم، “فرایند تدوین برنامه درسی برای دوره کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس و اعتبارسنجی آن از دیدگاه متخصصان برنامه‫ ریزی درسی و بهداشت مدارس،” سلامت و بهداشت اردبیل، vol. 8، no. 5 ، pp. 607–629، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/227116/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button