Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,067
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

606
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط سلامت روان دانشجویان کارشناسی پرستاری با اولین تجربه آموزش بالینی

صفحات

 صفحه شروع 8 | صفحه پایان 17

چکیده

 دانشجویان تقریبا همیشه اولین روز فعالیت های یادگیری بالینی در محیط بالینی جدید را به عنوان یک رویداد پر استرس قلمداد می کنند. این استرس ها می تواند سلامت روانی دانشجویان را به خطر اندازد. این مطالعه مقدماتی با هدف تعیین وضعیت سلامت روانی دانشجویان پرستاری دانشگاه اهواز و ارتباط آن با برخی شاخص های فردی و اولین تجربه آموزش بالینی انجام شده است. در این مطالعه مقطعی و از نوع همبستگی, نمونه گیری به روش سرشماری بر روی 24 دانشجوی پرستاری سال اول (ابتدای ورود به دانشگاه و پایان نیمسال دوم) دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد. 22 نفر از آن ها پرسشنامه ها را تکمیل کردند و وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه مشخصات فردی و نیز پرسشنامه سلامت عمومی 28 (GHQ-28) سوالی بود. (پس از جمع آوری داده ها, اطلاعات استخراج شد و از روش های آماری توصیفی: فراوانی, درصد, میانگین و به صورت جداول و نمودار و روش استنباطی: آزمون t زوجی و t مستقل و با ضریب اطمینان 95 درصد جهت تجزیه و تحلیل داده و همچنین از برنامه آماری SPSS (نسخه 16) استفاده شد). نتایج به دست آمده از این مطالعه, ارتباطی بین هیچ کدام از مشخصات فردی با نمرات GHQ را نشان نداد (P>0.05), اما نتایج, ارتباط معناداری بین سلامت روان و احساس مثبت یا منفی آن ها قبل از کارآموزی داشت (p<0.5). بررسی پاسخ دانشجویان به آزمون GHQ-28 در بدو ورود به دانشگاه نشان داد که 25 درصد (6 نفر) از کل دانشجویان مورد مطالعه (24 نفر), به عنوان دانشجوی آسیب پذیر ارزیابی شدند. بعد از اولین تجربه آموزش بالینی 41 درصد (9 نفر) از 22 نفر آن ها, در گروه دانشجویان آسیب پذیر قرار گرفتند. تحلیل آماری, تفاوت معنادار بین نمرات GHQ قبل و بعد از کارآموزی نشان داد .(p<0.5) با توجه به نتایج به دست آمده, دانشجویان پرستاری پس از اولین تجربه بالینی, از نظر سلامت روان آسیب پذیرتر می شوند, لذا انجام برنامه های مناسب برای ایجاد جو با استرس کمتر در محیط بالینی, امری ضروری به نظر می رسد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسدی ذاکر، مرضیه، ایزدی، احمد، و حقیقی، شایسته. (1391). بررسی ارتباط سلامت روان دانشجویان کارشناسی پرستاری با اولین تجربه آموزش بالینی. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 3(4)، 8-17. SID. https://sid.ir/paper/228685/fa

    Vancouver: کپی

    اسدی ذاکر مرضیه، ایزدی احمد، حقیقی شایسته. بررسی ارتباط سلامت روان دانشجویان کارشناسی پرستاری با اولین تجربه آموزش بالینی. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1391؛3(4):8-17. Available from: https://sid.ir/paper/228685/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه اسدی ذاکر، احمد ایزدی، و شایسته حقیقی، “بررسی ارتباط سلامت روان دانشجویان کارشناسی پرستاری با اولین تجربه آموزش بالینی،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 3، no. 4، pp. 8–17، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228685/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا