مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

813
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

658
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مهارت تفکر انتقادی و مولفه های آن در دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 268 | صفحه پایان 274

چکیده

 مهارت های تفکر انتقادی در آموزش پزشکی هدف غایی بوده و دانشجویانی که منتقدانه تفکر می کنند کمتر به قضاوت های غلط می پردازند و بیشتر بر حیطه ی بالین متمرکز می شوند که خود می تواند خلا میان آموزش تئوریک و بالینی را کاهش دهد. لذا هدف از این مطالعه, بررسی مقایسه ای مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده ی پرستاری می باشد. این پژوهش توصیفی-تحلیلی بر روی کل دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری دانشکده ی پرستاری بروجن به تعداد 60 نفر انجام شد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های اطلاعات دموگرافیک و تفکر انتقادی کالیفرنیا استفاده شد. اطلاعات در نسخه ی 16 نرم افزار SPSS با استفاده از تست های آماری توصیفی و تحلیلی کای دو و ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل گردید. نتایج به دست آمده نشان داد میانگین نمره ی تفکر انتقادی دانشجویان 075/ 4± 883/ 8 می باشد. کمترین نمره مربوط به دانشجویان ترم دوم (589/ 4± 166/ 8) و بیشترین نمره مربوط به دانشجویان ترم هشتم (419/ 3± 769/ 9) بود که این اختلاف از نظر آماری هم معنادار بود (p<0. 05). از بین زیرگروه های تفکر انتقادی, استدلال قیاسی از میانگین بالاتری برخوردار بود (011/ 2± 766/ 4). با اینکه تفکر انتقادی بخش ضروری صلاحیت حرفه ای پرستاری است, نتایج این مطالعه, نشان دهنده ی ضعف این مهارت در دانشجویان پرستاری می باشد. با توجه به اینکه افزایش قابل توجهی در میزان مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان ترم آخر صورت نگرفته است, این موضوع می تواند نشانگر ضعف کلی در زمینه ی پرورش تفکر انتقادی در برنامه های آموزشی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهبازی، سارا، حیدری، محمد، باقری، مجتبی، و پورنظری، مهدی. (1394). بررسی مهارت تفکر انتقادی و مولفه های آن در دانشجویان پرستاری. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 6(3 )، 268-274. SID. https://sid.ir/paper/228756/fa

    Vancouver: کپی

    شهبازی سارا، حیدری محمد، باقری مجتبی، پورنظری مهدی. بررسی مهارت تفکر انتقادی و مولفه های آن در دانشجویان پرستاری. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1394؛6(3 ):268-274. Available from: https://sid.ir/paper/228756/fa

    IEEE: کپی

    سارا شهبازی، محمد حیدری، مجتبی باقری، و مهدی پورنظری، “بررسی مهارت تفکر انتقادی و مولفه های آن در دانشجویان پرستاری،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 6، no. 3 ، pp. 268–274، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228756/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button