Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,651
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,932
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه اخلاق حرفه ای با مدیریت دانش و درگیری شغلی

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 28

چکیده

 زمینه و هدف: از الزامات حیاتی برای سازمان های امروزی مدیریت دانش و درگیری شغلی است که این مهم می تواند در پرتوی اخلاق حرفه توسعه یابد. با درک این مساله پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه اخلاق حرفه ای با مدیریت دانش و درگیری شغلی انجام گرفت.مواد و روش ها: روش پژوهش توصیفی همبستگی است. جامعه آماری آن کلیه دبیران زن زاهدان در سال تحصیلی 95-1394 بود (175 نفر). به شیوه نمونه گیری تصادفی تعداد 120 دبیر زن از طریق سه پرسشنامه اخلاق حرفه ای (گریگوری, 1990 م.), مدیریت دانش (بهات, 2001 م.) و درگیری شغلی (لاداهل و کنجر, 1965 م.) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون چندگانه با کمک نرم افزار SPSS 21 استفاده شد.یافته ها: مقدار ضرایب همبستگی اخلاق حرفه ای و مولفه های آن: دلبستگی و علاقه به کار, پشتکار و جدیت در کار, روابط سالم و انسانی و روح جمعی و مشارکت در کار با مدیریت دانش به ترتیب برابر با 0.346, 0.395, 0.234, 0.219 و 0.216 بود (0.01> p). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که اخلاق حرفه ای 18.2 درصد از واریانس مدیریت دانش را تببین می کند که از بین مولفه های اخلاق حرفه ای فقط مولفه دلبستگی و علاقه به کار با مقدار b(0.51) از توان پیش بینی مدیریت دانش برخوردار بوده است (0.01> p). دیگر یافته نشان داد که مقدار ضرایب همبستگی اخلاق حرفه ای و مولفه های آن: دلبستگی و علاقه به کار, پشتکار و جدیت در کار, روابط سالم و انسانی و روح جمعی و مشارکت در کار با درگیری شغلی به ترتیب برابر با 0.497, 0.519, 0.412, 0.292 و 0.31 بود (0.01> p). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که اخلاق حرفه ای 29.3 درصد از واریانس درگیری شغلی را تببین می کند که از بین مولفه های اخلاق حرفه ای فقط مولفه دلبستگی به کار با مقدار b (0.486) از توان پیش بینی درگیری شغلی برخوردار بوده است (0.01> p).نتیجه گیری: با توجه به یافته ها به مدیران مدارس توصیه می شود تلاش های خود را جهت استقرار فضای کاری اخلاق مدارانه و تشویق و ترغیب معلمان به انجام فعالیت های کاری معطوف نمایند تا از این طریق بتوان به ارتقای مدیریت دانش و درگیری شغلی معلمان امیدوار بود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شجاعی فر، زینب، مرزیه، افسانه، و ناستی زایی، ناصر. (1396). رابطه اخلاق حرفه ای با مدیریت دانش و درگیری شغلی. اخلاق زیستی، 7(23)، 17-28. SID. https://sid.ir/paper/231081/fa

Vancouver: کپی

شجاعی فر زینب، مرزیه افسانه، ناستی زایی ناصر. رابطه اخلاق حرفه ای با مدیریت دانش و درگیری شغلی. اخلاق زیستی[Internet]. 1396؛7(23):17-28. Available from: https://sid.ir/paper/231081/fa

IEEE: کپی

زینب شجاعی فر، افسانه مرزیه، و ناصر ناستی زایی، “رابطه اخلاق حرفه ای با مدیریت دانش و درگیری شغلی،” اخلاق زیستی، vol. 7، no. 23، pp. 17–28، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/231081/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا