مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

826
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

884
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل برنامه ی درسی کتاب مطالعات اجتماعی دوره ی ابتدایی بر اساس رویکردهای آموزش ترافیک به کودکان

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 136

چکیده

 با اینکه یکی از وظایف اصلی تعلیم وتربیت, افزایش معلومات دانش آموزان در زمینه ی ترافیک و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است؛ اما پژوهش ها نشان دهنده ی رشد تصادفات و عدم اطلاع کافی دانش آموزان در این زمینه است. ازاین رو, هدف پژوهش حاضر, بررسی محتوای کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی در زمینه ی آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و ترافیک است. لذا جامعه ی آماری این پژوهش, محتوای کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی (پایه ی سوم, چهارم, پنجم و ششم) در سال تحصیلی 94-95 بود که نمونه گیری آن به صورت هدفمند انجام گرفت. با نظر به این امر, برای مشخص نمودن مؤلفه های آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی, از روش توصیفی و سپس از روش تحلیل محتوا, به منظور بررسی و تحلیل برنامه ی درسی مطالعات اجتماعی استفاده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات, سیاهه ی تحلیل محتوای کتب درسی, سیاهه ی تحلیل فعالیت ها, کاربرگه ها و سیاهه ی تحلیل تصاویر بود که پس از مطالعه ی مبانی نظری, طرح پیشنهادی تهیه شد و روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی و کارشناسان مربوطه تعیین گردید. واحد تحلیل نیز صفحات (جملات, تصاویر و فعالیت ها) بودند. نتایج پژوهش نشان داد که از مجموع 4000 جمله, فعالیت و تصویر موجود در کتب مطالعات اجتماعی دوره ی ابتدایی, تنها 107 مورد به آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی عابر پیاده, سرنشینان و دوچرخه سواران اختصاص دارد. بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه ی دوچرخه سواران و کمترین ضریب اهمیت به مؤلفه ی عابر پیاده اختصاص یافته است. مؤلفه ی سرنشینان نیز دارای ضریب اهمیت مساوی با مؤلفه ی دوچرخه-سواران است؛ بنابراین به دلیل اهمیت این موضوع برای رشد اجتماعی, کاهش تصادفات و داشتن شهروندانی مطابق با هنجارها, ارزش ها, آداب ورسوم, قوانین و مقررات جامعه, لازم است در کتب آموزشی, تأکیدی یکسان و درخور توجه به آن شود و برنامه ریزان درسی, در برنامه ریزی و تدوین کتب درسی, توجه بیشتری به این امر نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی پورمقدم، خدیجه، و ابراهیمی قوام، صغری. (1398). تحلیل برنامه ی درسی کتاب مطالعات اجتماعی دوره ی ابتدایی بر اساس رویکردهای آموزش ترافیک به کودکان. فصلنامه علمی راهور، 8(28 )، 111-136. SID. https://sid.ir/paper/231563/fa

    Vancouver: کپی

    علی پورمقدم خدیجه، ابراهیمی قوام صغری. تحلیل برنامه ی درسی کتاب مطالعات اجتماعی دوره ی ابتدایی بر اساس رویکردهای آموزش ترافیک به کودکان. فصلنامه علمی راهور[Internet]. 1398؛8(28 ):111-136. Available from: https://sid.ir/paper/231563/fa

    IEEE: کپی

    خدیجه علی پورمقدم، و صغری ابراهیمی قوام، “تحلیل برنامه ی درسی کتاب مطالعات اجتماعی دوره ی ابتدایی بر اساس رویکردهای آموزش ترافیک به کودکان،” فصلنامه علمی راهور، vol. 8، no. 28 ، pp. 111–136، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/231563/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button