Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

489
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

508
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدل سنجش رضایت مندی عمومی از عملکرد سیستم های بهداشتی و درمانی

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 78

چکیده

 مقدمه: با توجه به اهمیت نحوه ارائه خدمات و مراقبت های بهداشتی-درمانی, چگونگی عملکرد سیستم های مذکور و آثار برجسته آن بر رضایت مندی عموم, این سوال مطرح می شود که چگونه می توان میزان رضایت مندی عمومی را در خصوص خدمات بهداشتی-درمانی مورد ارزیابی قرار داد؟ پژوهش حاضر در پی ارائه مدلی جهت سنجش میزان رضایت مندی عمومی از عملکرد و نحوه ارائه خدمات بهداشتی-درمانی است. روش پژوهش: این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی و اهداف کاربردی در سال 1397 در بین 384 مراجعه کننده به بیمارستان های شهرستان شاهرود انجام شد. مبتنی بر مرور ادبیات موضوع و نظرات خبرگان, ابتدا ابعاد سنجش رضایت مندی از خدمات بهداشتی-درمانی شناسایی شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. در نهایت, تحلیل روابط مابین ابعاد مدل توسط رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری انجام گردید. یافته ها: یافته های کلیدی پژوهش نشان می دهند که رضایت مندی عمومی از عملکرد سیستم بهداشتی-درمانی به ترتیب اولویت با ابعاد «کیفیت خدمات بهداشت-درمان» با ضریب مسیر 0/87, «قابلیت ها و مهارت های کارکنان و پزشکان» با ضریب مسیر 0/77, «دسترسی به خدمات» با ضریب مسیر 0/66 و «هزینه خدمات» با ضریب مسیر 0/54, ارتباط آماری معناداری دارد. نتیجه گیری: لحاظ نمودن ابعاد رضایت مندی یادشده نقش بسزایی در ارائه صحیح خدمات, عملکرد مطلوب و افزایش کارایی خدمات بهداشتی-درمانی دارد و می تواند موجب انجام اقداماتی جهت افزایش معنادار رضایت مندی دریافت کنندگان این خدمات شود. علاوه بر آن, با استفاده از نتایج پژوهش حاضر می توان زمینه را برای دسته بندی مشتریان برحسب سطح رضایت مندی کسب شده و ویژگی های آن ها فراهم نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عرب عامری، یاسمن، و حسنی، علی اکبر. (1397). ارائه مدل سنجش رضایت مندی عمومی از عملکرد سیستم های بهداشتی و درمانی. مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت)، 9(4 )، 67-78. SID. https://sid.ir/paper/232485/fa

    Vancouver: کپی

    عرب عامری یاسمن، حسنی علی اکبر. ارائه مدل سنجش رضایت مندی عمومی از عملکرد سیستم های بهداشتی و درمانی. مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت)[Internet]. 1397؛9(4 ):67-78. Available from: https://sid.ir/paper/232485/fa

    IEEE: کپی

    یاسمن عرب عامری، و علی اکبر حسنی، “ارائه مدل سنجش رضایت مندی عمومی از عملکرد سیستم های بهداشتی و درمانی،” مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت)، vol. 9، no. 4 ، pp. 67–78، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/232485/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا