Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,111
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

658
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روان سنجی مقیاس خودکارآمدی پژوهشی (RSES) در دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 457 | صفحه پایان 464

چکیده

 مقدمه: خودکارآمدی پژوهشی پیش بینی کننده ی علاقه فراگیران به انجام پژوهش است و ارزیابی صحیح آن به اساتید در شناخت نقاط قوت و ضعف فراگیران در رابطه با پژوهش کمک می کند. این مطالعه با هدف روان سنجی مقیاس خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد.مواد و روش کار: در این مطالعه روان سنجی از اطلاعات جمع آوری شده از 150 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1395 استفاده شد. ابزار اولیه 18 گویه ای با مقیاس لیکرت از مطالعات قبلی اقتباس شده بود. روند اعتبارسنجی با بررسی شاخص روایی محتوی, نسبت روایی محتوی و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و امتیاز تاثیر صورت گرفت. پایایی درونی ابزار با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و ثبات ابزار به وسیله روش آزمون باز آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته ها: در مقیاس اولیه 18 سوالی بر اساس شاخص ضریب تاثیر بالای 1.5 و شاخص محتوی بالای 0.49 و نسبت روایی بالای 0.7 تعداد 18 سوال حفظ شد.بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی نیز تمامی این 18 سوال در ابزار باقی ماندند. با در نظر گرفتن ارزش ویژه بالای 1 برای هر عامل, سه عامل خودکارآمدی شناخت مساله, خودکارآمدی روش شناسی, خودکارامدی گزارش نویسی استخراج شد. این مقیاس قادر به پیش بینی 57.072 درصد از تغییرات کل مقیاس بود.بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار خودکارآمدی پژوهشی است. این نتایج می تواند جهت سنجش خودکارآمدی پژوهشی در دانشگاه ها و سایر موسسات آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سهرابی، زهرا، بختی، فریبا، و صالحی، لیلی. (1396). روان سنجی مقیاس خودکارآمدی پژوهشی (RSES) در دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی. پایش، 16(4)، 457-464. SID. https://sid.ir/paper/23507/fa

    Vancouver: کپی

    سهرابی زهرا، بختی فریبا، صالحی لیلی. روان سنجی مقیاس خودکارآمدی پژوهشی (RSES) در دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی. پایش[Internet]. 1396؛16(4):457-464. Available from: https://sid.ir/paper/23507/fa

    IEEE: کپی

    زهرا سهرابی، فریبا بختی، و لیلی صالحی، “روان سنجی مقیاس خودکارآمدی پژوهشی (RSES) در دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی،” پایش، vol. 16، no. 4، pp. 457–464، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23507/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا