Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,008
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

672
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت درون داد و فرآیند آموزش بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 132

چکیده

 آموزش بالینی فرآیندی است که در آن دانشجویان با حضور بر بالین بیمار و به صورت تدریجی به کسب مهارت پرداخته و با استفاده از تجربیات و استدلال های منطقی کسب شده برای حل مشکلات بیمار آماده می شوند. این مطالعه توصیفی- تحلیلی با هدف بررسی وضعیت درون داد و فرآیند آموزش بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران درنیمسال دوم سال 81-1380 انجام شد. داده های مربوط به هریک از موارد کمیت و کیفیت درون داد با استفاده از پرسشنامه های پژوهشگر ساخته وباروش نمونه گیری غیر احتمالی به صورت سرشماری از میان دانشجو‏‏یان, اعضای هیات علمی و کارکنان بالینی(n=2171)  و داده های مربوط به فرآیند آموزش بالینی بانظر سنجی از دانشجویان بالینی به طور تصادفی(n=249)  گردآوری وبا استفاده ازشاخص مرکزی و پراکندگی, آزمون t, آنالیز واریانس یکراهه و شفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که با توجه به شاخص های ارزیابی کیفیت آموزش, میانگین تعداد دانشجوی همراه استاد در هنگام ویزیت 23/9 و نسبت تخت آموزشی, بیمار, کارکنان بالینی و کتب تخصصی موجود در بیمارستان های منتخب دانشگاه فوق الذکر به دانشجو به ترتیب 5/2, 9/1, 3/1, 5/25 می باشد. همچنین بیشترین میانگین نمره نظرات دانشجویان در حیطه تسلط علمی و مدیریت آموزشی مربوط به بخش داخلی به ترتیب 32/3 و 95/2 و بیشترین میانگین نمره (04/3) در حیطه توانایی ارتباط و مشاوره مربوط به بخش زنان است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که وضعیت موجود درون داد آموزش بالینی در بیمارستان های منتخب در حد مطلوب قرار دارد, لیکن ارتقای کیفیت فرآیند آموزش بالینی نیازمند مدیریت و برنامه ریزی صحیح, حضور فعال و موثر اعضای هیات علمی در عرصه های خدمات آموزش بالینی است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فصیحی هرندی، طیبه، و سلطانی عربشاهی، سیدکامران. (1382). بررسی وضعیت درون داد و فرآیند آموزش بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران. پایش، 2(2)، 127-132. SID. https://sid.ir/paper/23562/fa

Vancouver: کپی

فصیحی هرندی طیبه، سلطانی عربشاهی سیدکامران. بررسی وضعیت درون داد و فرآیند آموزش بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران. پایش[Internet]. 1382؛2(2):127-132. Available from: https://sid.ir/paper/23562/fa

IEEE: کپی

طیبه فصیحی هرندی، و سیدکامران سلطانی عربشاهی، “بررسی وضعیت درون داد و فرآیند آموزش بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران،” پایش، vol. 2، no. 2، pp. 127–132، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/23562/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا