مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,166
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,074
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی برنامه درسی پست مدرن و کاربرد آن در نظام آموزش پرستاری ایران (طراحی و ارزشیابی الگو)

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 55

چکیده

 مقدمه: نواقص برنامه درسی سنتی و ناتوانی آن در برآورده ساختن نیازهای واقعی دانشجویان, موجب توجه هر چه بیشتر برنامه ریزان درسی به الگوهای جدیدتر برنامه درسی شده است یکی از این رویکردهایی که می تواند آموزش پرستاری را متحول کند و کیفیت آن را ارتقاءدهد, الگوی برنامه درسی پست مدرن است. با توجه به اهمیت این رویکرد, مقاله حاضر با هدف ارائه و ارزشیابی الگوی برنامه درسی پست مدرن در آموزش پرستاری ایران انجام شده است.روش کار: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش توصیفی است. بر این اساس ابتدا الگوی پیشنهادی برنامه درسی پست مدرن با تاکید بر نظام آموزش پرستاری ایران در قالب عناصر برنامه درسی (هدف, محتوا, روشهای یاددهی و یادگیری, محیط یادگیری, یادگیرنده و ارزشیابی) ارائه شد. برای ارزشیابی الگوی پیشنهادی از نظر متخصصان برنامه ریزی درسی استفاده شد. به این منظور پرسشنامه ای محقق ساخته در اختیار 214 نفر از متخصصان برنامه درسی که به روش تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده اند قرار گرفت. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (جدول فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون خی دو و فیشر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: در نتیجه این پژوهش, الگوی برنامه درسی پست مدرن به منظور کاربرد در نظام آموزش پرستاری طراحی گردید. یافته های دیگر تحقیق نشان داد که بیش از 82 درصد از متخصصان برنامه ریزی درسی, عناصر الگوی پیشنهادی را در سطح مطلوب ارزشیابی کرده اند ولی تنها 34 درصد از آنها ویژگیهای اهداف را مطلوب دانسته اند. همچنین بین دیدگاه متخصصان برنامه ریزی درسی در مورد مطلوب بودن عناصر پیشنهادی این الگو تفاوت معنادار آماری وجود نداشت (p>0.05) اما بین نظر آنها در مورد میزان کاربردی بودن اهداف برنامه درسی پست مدرن در نظام آموزش پرستاری با توجه به محل اشتغال تفاوت معنادار وجود داشت.نتیجه گیری: نتایج یافته ها نشان داد که الگوی طراحی شده بر مبنای رویکرد پست مدرن به منظور کاربرد در نظام آموزش پرستاری ایران با توجه به نظر متخصصان برنامه ریزی درسی مطلوب ارزشیابی شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کرمی، مینا، نادری، عزت اله، و سیف نراقی، مریم. (1396). الگوی برنامه درسی پست مدرن و کاربرد آن در نظام آموزش پرستاری ایران (طراحی و ارزشیابی الگو). آموزش پرستاری، 6(3 (پیاپی 23))، 47-55. SID. https://sid.ir/paper/238330/fa

    Vancouver: کپی

    کرمی مینا، نادری عزت اله، سیف نراقی مریم. الگوی برنامه درسی پست مدرن و کاربرد آن در نظام آموزش پرستاری ایران (طراحی و ارزشیابی الگو). آموزش پرستاری[Internet]. 1396؛6(3 (پیاپی 23)):47-55. Available from: https://sid.ir/paper/238330/fa

    IEEE: کپی

    مینا کرمی، عزت اله نادری، و مریم سیف نراقی، “الگوی برنامه درسی پست مدرن و کاربرد آن در نظام آموزش پرستاری ایران (طراحی و ارزشیابی الگو)،” آموزش پرستاری، vol. 6، no. 3 (پیاپی 23)، pp. 47–55، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238330/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button