مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,292
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

676
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های حل مساله و مدیریت خشم بر کاهش افسردگی در زندانیان

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 63

چکیده

 مقدمه: حدود 9 میلیون نفر در سراسر جهان در مراکز مجازات کیفری زندانی هستند. تقریبا همه آنها حالات افسردگی یا نشانه های استرس را تجربه می کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت های حل مساله و مدیریت خشم بر افسردگی در زندانیان مقیم زندان مرکزی شیراز در سال 1391 بود.روش بررسی: این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی همراه با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه زندانیان مرد با جرم سرقت بودند. از بین زندانیان مذکور 30 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (در هر گروه 15 نفر). داده ها با استفاده از پرسشنامه افسردگی بک در سه مرحله پیش آزمون (قبل از شروع جلسات آموزش), پس آزمون (پس از جلسات آموزش) و آزمون پیگیری (یک ماه پس از پایان جلسات آموزش) جمعآوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات افسردگی در پیش آزمون به ترتیب در دو گروه آزمایش و کنترل 28.60, 29.46 و در پس آزمون 17.73, 26.13 و در آزمون پیگیری 16.06 و 25.40 بود. نتایج مطالعه نشان داد که در مرحله پیش آزمون بین دو گروه از نظر افسردگی تفاوت معنی داری وجود نداشت. این در حالی بود که که دو گروه از نظر میانگین نمره افسردگی در پس آزمون (F=5.97 ,P=0.02) آزمون پیگیری (F=5.70 ,P=0.02) تفاوت معنی داری داشتند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد آموزش مهارت های حل مساله و مدیریت خشم موجب بهبود علائم افسردگی در زندانیان شد. لذا پیشنهاد می گردد به منظور پیشگیری و کاهش علائم افسردگی در زندانیان آموزش مهارت های حل مساله و مدیریت خشم مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرزایی، رضا، رییسی، زهره، و کاظمی، حمید. (1392). اثربخشی آموزش مهارت های حل مساله و مدیریت خشم بر کاهش افسردگی در زندانیان. علوم پزشکی صدرا، 2(1)، 55-63. SID. https://sid.ir/paper/238785/fa

    Vancouver: کپی

    میرزایی رضا، رییسی زهره، کاظمی حمید. اثربخشی آموزش مهارت های حل مساله و مدیریت خشم بر کاهش افسردگی در زندانیان. علوم پزشکی صدرا[Internet]. 1392؛2(1):55-63. Available from: https://sid.ir/paper/238785/fa

    IEEE: کپی

    رضا میرزایی، زهره رییسی، و حمید کاظمی، “اثربخشی آموزش مهارت های حل مساله و مدیریت خشم بر کاهش افسردگی در زندانیان،” علوم پزشکی صدرا، vol. 2، no. 1، pp. 55–63، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238785/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button