Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,277
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

682
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین صلاحیت تکنیکی بالینی و سازماندهی مدیران پرستاری با صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار در بیمارستان های آموزشی: یک مطالعه آینده نگر

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 41

چکیده

 مقدمه: آگاهی از عوامل تاثیرگذار بر رشد صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار, اساسی برای سازمان های مراقبت سامت می باشد. حمایت همه جانبه از پرستاران تازه کار و ارتقای سطح شایستگی بالینی از نیازهای اساسی آنها به شمار می رود, که از رسالت های مهم مدیران پرستاری می باشد.هدف: تعیین رابطه صلاحیت های تکنیکی بالینی (Technical-Clinical) و سازماندهی سرپرستاران با صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار بوده است.مواد و روش ها: در این مطالعه آینده نگر (کوهورت) که در سال 1394-1393 در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهدا نجام شد, 37 مدیر پرستاری (سرپرستار), 72 پرستار تازه کار به روش سرشماری و پرستاران غیرتازه کار با حجم نمونه 283 نفر در مطالعه شرکت کردند. صلاحیت های تکنیکی بالینی و سازماندهی سرپرستاران که پرستاران تازه کار تحت سرپرستی خود دارند به صورت دگرارزیابی پرستاران غیرتازه کار آنها سنجیده شد و صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار در طی سه مرحله (شروع مطالعه, دو و چهار ماه بعد از شروع مطالعه) خودارزیابی و دگرارزیابی گردید و تغییر صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار, بر حسب سطوح صلاحیت سرپرستاران آنها بررسی شد. برای سنجش صلاحیت های تکنیکی بالینی و سازماندهی سرپرستاران از پرسشنامه تعدیل یافته توانمندسازی رفتاری رهبر پرستاری ازوکو (2012) و برای سنجش صلاحیت بالینی پرستار تازه کار, پرسشنامه صلاحیت بالینی مرتوجا (2004) استفاده شد. محاسبات آماری با استفاده از نرم افزار SPSS11.5 آزمون های آماری کای دو, دقیق فیشر, آنالیز واریانس یک طرفه, کراسکال والیس, تحلیل واریانس داده های تکراری و پیرسون انجام شد و ضریب خطر محاسبه گردید.یافته ها: میانگین نمره صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار برحسب سطوح صلاحیت تکنیکی بالینی و سازماندهی سرپرستارانشان در مرحله دوم و سوم تفاوت معناداری داشت (p>0.05). اما در محاسبه خطرنسبی صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار برحسب سطوح صلاحیت تکنیکی بالینی سرپرستاران در مرحله سوم (با p<0.001, RR=1.47) و نیز برحسب سطوح صلاحیت سازماندهی سرپرستاران, خطرنسبی مرحله سوم با (p<00.1, RR=1.82) معنی دار نشان داده شد.نتیجه گیری: در راستای نتایج, بایستی تاکید زیادی بر ارتقاء سطح صلاحیت های مدیریتی سرپرستاران در راستای برنامه های آموزش های ضمن خدمت شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالح مقدم، امیررضا، هلاکو، سولماز، حشمتی نبوی، فاطمه، و مظلوم، سیدرضا. (1394). رابطه بین صلاحیت تکنیکی بالینی و سازماندهی مدیران پرستاری با صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار در بیمارستان های آموزشی: یک مطالعه آینده نگر. مدیریت پرستاری، 4(3)، 29-41. SID. https://sid.ir/paper/239283/fa

    Vancouver: کپی

    صالح مقدم امیررضا، هلاکو سولماز، حشمتی نبوی فاطمه، مظلوم سیدرضا. رابطه بین صلاحیت تکنیکی بالینی و سازماندهی مدیران پرستاری با صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار در بیمارستان های آموزشی: یک مطالعه آینده نگر. مدیریت پرستاری[Internet]. 1394؛4(3):29-41. Available from: https://sid.ir/paper/239283/fa

    IEEE: کپی

    امیررضا صالح مقدم، سولماز هلاکو، فاطمه حشمتی نبوی، و سیدرضا مظلوم، “رابطه بین صلاحیت تکنیکی بالینی و سازماندهی مدیران پرستاری با صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار در بیمارستان های آموزشی: یک مطالعه آینده نگر،” مدیریت پرستاری، vol. 4، no. 3، pp. 29–41، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239283/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا