مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,436
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

878
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نیمرخ های انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی: رویکرد فرد - محور

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 46

چکیده

 مقدمه: در جریان فعالیت یادگیری, متغیرهای مختلفی چون انگیزش, عزت نفس و روش های یادگیری می توانند بر فراگیر تاثیر بگذارند. در این راستا, شواهد پژوهشی حوزه آموزش حاکی از آن است که انگیزش یکی از عوامل مهم در بهبود عملکرد دانشجویان است.هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نیمرخ انگیزشی دانشجویان پرستاری با استفاده از رویکرد فرد - محور و مقایسه پیشرفت تحصیلی با توجه به این نیمرخ ها انجام گرفته است.مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - علی مقایسه ای است. تعداد 181 نفر دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری تبریز در سال تحصیلی 91-90, مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS) را تکمیل نمودند. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده (0.73 تا 0.86) نشان می دهد که این مقیاس از همسانی درونی نسبتا بالایی برخورداراست. این مقیاس 28 سوال هفت گزینه ای دارد که سه نوع انگیزش درونی (دانش, موفقیت و تحریک), سه نوع انگیزش بیرونی (تنظیم بیرونی, تنظیم درون فکن, تنظیم همانندسازی) و بی انگیزشی را اندازه می گیرد. معیار پیشرفت تحصیلی نیز معدل ترم قبل دانشجویان بود. برای تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS از روش تجزیه خوشه ای سلسله مراتبی, تحلیل واریانس یک راهه و چند متغیره بهره گرفته شد.یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از تجزیه خوشه ای, سه خوشه انگیزشی برای دانشجویان به دست آمد: 9% در خوشه کمیت پایین (انگیزش درونی و بیرونی پایین و بی انگیزشی بالا), 46% در کمیت متوسط (سطوح متوسط در سه بعد انگیزشی) و 44% در کمیت بالا (انگیزش درونی و بیرونی بالا و بی انگیزشی پایین) قرار گرفتند. پیشرفت تحصیلی خوشه کمیت پایین, کمتر از سایر خوشه ها بود 0.05)>P). به علاوه, دانشجویان دختر انگیزش خودمختار بالاتری نسبت به دانشجویان پسر داشتند 0.01)>P). از سویی, میزان بی انگیزشی دانشجویان سال چهارم نسبت به سایر دانشجویان بالاتر بود 0.005)>P).نتیجه گیری: یافته های به دست آمده می تواند به مسوولین حوزه آموزش کمک نماید تا با طراحی برنامه های مداخله ای تربیتی در ارتقا و یا حفظ انگیزش دانشجویان به ویژه دانشجویان سال آخر, در طول سال های تحصیلی اقدامات موثری را انجام دهند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    واحدی، شهرام، اسماعیل پور، خلیل، زمان زاده، وحید، و عطایی زاده، افسانه. (1391). نیمرخ های انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی: رویکرد فرد - محور. مدیریت پرستاری، 1(1)، 36-46. SID. https://sid.ir/paper/239346/fa

    Vancouver: کپی

    واحدی شهرام، اسماعیل پور خلیل، زمان زاده وحید، عطایی زاده افسانه. نیمرخ های انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی: رویکرد فرد - محور. مدیریت پرستاری[Internet]. 1391؛1(1):36-46. Available from: https://sid.ir/paper/239346/fa

    IEEE: کپی

    شهرام واحدی، خلیل اسماعیل پور، وحید زمان زاده، و افسانه عطایی زاده، “نیمرخ های انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی: رویکرد فرد - محور،” مدیریت پرستاری، vol. 1، no. 1، pp. 36–46، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239346/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button